Förlorar massa tid – varje varv

Ericssons vikt påverkar bilen negativt: ’Stor nackdel’

Foto: Toru Takahashi / TT / NTB Scanpix
SPORTBLADET

Marcus Ericssons framtid kan hänga på vikten.

Han väger tio kilo mer än sin teamkollega – och det påverkar hans bil.

– Jag förlorar massor med tid, varje varv, säger svensken.

Ericsson är en av fältets längsta förare, han är 180 cm lång och väger 70 kg. Hans teamkollega Pascal Wehrlein är fem centi­meter kortare – och väger tio kilo mindre. Under ­säsongen har Saubers bil utvecklats och den har ­inte längre något utrymme för att kompensera Ericssons vikt utan svenskens bil är konstant tio kilo tyngre än kollegans.

Det påverkar varvtiden och svensken ligger klart efter i den interna duellen. Wehrlein har ett övertag både i kvalen och i loppen. Dessutom har han tagit fem VM-poäng i år medan Ericsson fortfarande står på noll.

– Jag ligger tio kilo över viktgränsen, han ligger på den, det är en stor skillnad, säger Ericsson till motorsporttotal.

Foto: ROSLAN RAHMAN / AFP

– Det är en stor nackdel för mig och jag vet inte hur jag ska kunna göra någonting åt det.

Har långsammast bil

Eftersom Sauber har den långsammaste bilen i fältet kan svensken bara mäta sig med sin teamkollega, det är den enda föraren som har samma material.

– Det har varit svårt för mig med tanke på den ­stora viktskillnaden mellan oss. I början av säsongen var den mindre men de senaste fyra-fem tävlingarna har det skiljt upp mot tio kilo mellan oss, säger Ericsson till F1i.com.

– Det är ganska mycket tid på varje varv under ­varje lopp. De brukar säga att tio kilo betyder mellan tre och fyra tiondelar per varv.

I Malaysia var svensken nästan en halv sekund ­efter sin kollega, men till helgens tävling i Japan vill Ericsson ta revansch. Han hoppas att de kyligare ­väderförhållandena ska göra det enklare för honom att få upp däcken i rätt ­temperatur och att han ska kunna besegra sin kollega – men problemen med övervikten kan han inte göra något åt.

”Är min måttstock”

– Wehrlein är min måttstock, jag måste slå honom, säger Ericsson som debuterade i F1 2014.

– Jag hade hoppats att jag skulle komma längre på ­fyra år, men nu har vi gått den här vägen, jag jobbar hårt och jag hoppas att jag får en belöning framöver, avslutar svensken.

FAKTA

MOTORLISTAN

Pole position

Lewis Hamilton
Vem kan hota VM-ledaren på Suzuka? Red Bull var starka i Malaysia förra veckan och Ferrari lika så, men nu väntar kallare förhållanden - och eventuellt regn inför säsongens 16:e VM-deltävling.

2) Sebastien Ogier
Med tre deltävlingar kvar i rally-VM har han ett försprång på 17 poäng på Thierry Neuville. Efter den första dagen av Spaniens VM-rally ligger han tvåa, 1,4 sekunder efter Andreas Mikkelsen. Neuville är mer än tio sekunder efter Ogier.

3) Fredrik Lindgren
VM-fyra i speedway missar säsongen två avslutande deltävlingar efter en krasch under semifinalen i Storbritannien. Han bröt en ryggkota, men behöver inte opereras utan bär en nackkrage. Förra veckan råkade hans teamkompis, Jacob Thorsell, ut för en liknande olycka och han har opererats. Rehabiliteringen väntas ta flera månader.

4) Marcin Budkowski
Han är mannen bakom höstens F1-skandal. Polacken lämnar jobbet som teknikdirektör hos FIA för Renault. Det betyder att mannen som har koll på alla teamens nyheter inför 2018 kliver in i Renaults satsning. Det gör konkurrenterna vansinniga - för nu kan Renault ta del av deras hemligheter.

5) Mattias Ekström
Han leder DTM inför avgörandet nästa helg och han vann Tysklands VM-deltävling i rallycross förra helgen.

6) Joakim Ljunggren
Han vann sitt 15:e SM-guld i enduro förra helgen, men det blir inga fler framöver. Nu är SM-karriären över. Under hösten fokuserar han på två svenska klassiker, Novemberkåsan och GGN.

7) Jonnie Lindberg
Äntligen fick dragracingstjärnan fart på bilen och i AAA Insurance NHRA Midwest Nationals tog han sig till final.

8) Felix Rosenqvist
Han var fyra på testerna inför den nya säsongen av Formula E som startar i december. Årets mästerskap blir extremt tuff, varje team har minst en förare med erfarenhet av F1. Rosenqvist var trea och bästa nykomling 2016/2017.

9) Dennis Rådström
Rallyföraren jagar titeln som årets nykomling i JVM. Han är femma efter den första dagen av Spaniens VM-rally.

10) Gustav Malja
Säsongens näst sista lopp i F2 avgörs i spanska Jerez. Han kvalade in som 16:e till det första loppet, men hoppas på poäng.

Motorstopp

Dackarna
Speedwaylaget tappar både Peter Ljung och Fredrik Lindgren.
– Vi kan inte äventyra hela klubbens ekonomi genom att behålla Lindgren säger ordförande Thomas Karlsson till Barometern.

FAKTA

Ställningen i VM

1) Lewis Hamilton, Mercedes281 p

2) Sebastian Vettel, Ferrari247

3) Valerri Bottas, Mercedes222

4) Daniel Ricciardo, Red Bull177

5) Kimi Räikkönen, Ferrari138

FAKTA

Återstående lopp

8 oktober, i morgon: Japans GP, Suzuka

22 oktober: USA:s GP, Austin

29 oktober: Mexikos GP, Mexico City

12 november: Brasiliens GP, Sao Paolo

26 november: Abu Dhabis GP, Abu Dhabi