Norskt i täten efter SS9

avJohanna Mörtberg

Publicerad:
Uppdaterad:

Petter Solberg tog
ledningen i rally Mexico

Foto: Henry Romero, Reuters
Petter Solberg toppade Rally Mexico efter den första tävlingsdagen.

Petter Solberg revanscherade sig rejält efter missen i Svenska rallyt. Efter den första dagen i rally Mexico ledde norrmannen efter att ha vunnit fem av de nio sträckorna.

Det blev en tuff start på rally Mexico, de första bilarna hade problem att sätta snabba tider på fredagen eftersom det var dammigt och halkigt, medan underlaget blev bättre för de som startade längre bak. Det gynnade inte Fordförarna, som startade i täten.

Norskt i topp

Petter Solberg inledde furiöst genom att vara snabbast på de tre första sträckorna och han gick upp i täten. Norrmannen tog totalt fem sträcksegrar den första dagen. Men han var en jagad man, Sébstien Ogier tog fyra sträcksegrar och efter fredagen låg han tvåa, femton sekunder efter Solberg. Norrmannen som därmed fick gå ut först under lördagen hade inga planer på att köra taktiskt för att undvika förstapositionen och ett halkigare underlag.

– Nej, jag ville inte köra taktiskt, jag föredrar att gå för fullt och se var vi hamnar, förklarade Solberg för wrc.com efter fredagens lyckade inledning.

– Det här uppväger all besvikelse i Svenska rallyt, när allt fungerar så är det väldigt kul, jublade han.

Ogier tog fyra sträcksegrar

Sébstien Ogier som gick ut som femte man under fredagen kunde tveklöst dra nytta av startpositionen för att sätta bra tider. Betydligt svårare var det för Fordduon Mikko Hirvonen och Jari-Matti Latvala som parkerade som sexa och femma efter första dagen.

– Jag gjorde inga stora misstag, men det är förvånande hur snabba C4:orna har varit i dag. Jag försökte köra så fort jag kunde men vad jag än gjorde var de före oss, berättade Latvala efter fredagen.

– Vi förlorade mycket tid eftersom vi var första bil på vägen, men på eftermiddagen fattar jag inte varför vi var så långsamma. Jag skäms för min körning idag, sa en mycket besviken Mikko Hirvonen till wrc.com.

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport

Rally