Så ska Marcus Ericsson slå tillbaka i Monaco

”Behöver en stabilare bakända på bilen”

Foto: Sutton Images
F1: Marcus Ericsson inför Monaco GP i Formel 1 2018
SPORTBLADET

I två lopp har Marcus Ericsson fått stryk av Charles Leclerc.

Nu ska han slå tillbaka – i teamkollegans hemstad.

– En av mina specialiteter är att slå ut underläge och det ska jag visa i Monaco, säger svensken.

F1-föraren Marcus Ericsson tog årets första poäng i Bahrain, men efter det har han fått stryk av sin teamkollega två helger i rad. Charles Leclerc har kvalat in till den andra omgången och tagit poäng, både i Baku och i Barcelona.

– Jag måste kvala bättre, det har varit det stora problemet, säger 28-årige Marcus Ericsson till Sportbladet.

– Jag har haft stora problem med de mjuka gummiblandningarna. Jag behöver en starkare bakdel på min bil eftersom jag är en förare som verkligen lutar mig mot den. De nya supermjuka däcken i Barcelona kändes mer ojämna och de var väldigt känsliga jämfört med de hårdare däckblandningarna. Det var jobbigt på de supermjuka däcken senast och nu väntar ännu mjukare däck i Monaco.

Mjuka däck - problem för Ericsson

För första gången har däcktillverkaren Pirelli med sig de rosa, hypermjuka däcken. De är två steg mjukare än den mjukaste gummiblandningen som användes 2017. Det ställer till problem för Ericsson som haft svårt att hitta farten på ett varv och fått stryk av sin teamkollega i de tre senaste kvalen.

– De kommande helgerna ligger fokus på att göra bakdelen på min bil mer stabil. Dessutom måste jag göra ett bättre jobb i kvalet, jag hade kunnat ta poäng i de senaste racen om jag bara hade startat längre fram.

Foto: Frank Augstein / TT / NTB Scanpix
På de trånga gatorna i Monaco är kvalet avgörande.

Kvalet avgör i Monaco

I Monaco är kvalet avgörande för en bra placering. Ett varv i Monaco är bara 3,3 kilometer, det saknas långa rakor, innehåller 19 kurvor och det är följaktligen enormt svårt att ta placeringar under loppet. Under förra årets deltävling genomfördes totalt nio omkörningar.

– Det är en mycket speciell stadsbana, med tajta kurvor och ett misstag gör att du slutar i muren. Jag har varit bakom teamkamraten i två helger i rad, han har tagit poäng och jag har inte gjort det. Jag måste ta ett kliv framåt och hitta den nivå jag höll de första tre helgerna när jag var före honom. Det måste jag göra. Jag har lite jobb att göra.

Hur ska du lyckas med det?

– Det gäller att rannsaka sig själv, snacka med ingenjörerna och diskutera inställningar. Jag har haft problem att få stabilitet i bakändan av bilen, löser vi det ska det hjälpa mig med däcken också. Sedan måste jag fokusera på min prestation. Jag har haft många motgångar under min F1-karriär, när det dippar är det viktigt att man knyter näven, fokuserar och tränar hårt. Jag behöver vara i bra form både fysiskt och mentalt. Jag ska vara stark i Monaco.

Marcus Ericsson ler.

– Jag är bra på att slå ur underläge, säger svensken som kör sin fjärde säsong i F1.

– Det är en av mina specialiteter och det tänker jag visa i Monaco.

Läs F1-bloggen med den stora guiden till Monacos GP

Dagens tv-höjdare 23 maj 00:22
ARTIKELN HANDLAR OM