”Räkna med en omtumlande höst”

Sportbladets expert listar de största F1-snackisarna i halvtid

Foto: ATTILA KISBENEDEK / AFP
Mercedes är i topp efter drygt halva F1-säsongen.

avAnna Andersson

SPORTBLADET

Mer än halva säsongen är avgjord.

Mercedes leder VM – men ändå är F1 2018 allt annat än en repris på de senaste åren.

Sportbladets F1-reporter Anna Andersson har plockat ut de tio största snackisarna efter årets tolv första race.

Foto: Laszlo Balogh / TT / NTB Scanpix
Lewis Hamilton.

Vinnare:

Lewis Hamilton
Inför säsongens två sista lopp hade han ett underläge jämfört med Sebastian Vettel och Ferrari, men det har han vänt till sin fördel. Inför semestern har han nu ledningen med 24 poäng och det är nio lopp kvar. Tappar han det greppet?

Foto: ATTILA KISBENEDEK / AFP
Sebastian Vettel.

Förlorare

Sebastian Vettel
Han tappade segern i Tyskland och där tappade han också ledningen i VM. Klarar Vettel att behålla lugnet i höst eller fortsätter han att göra ogenomtänkta misstag när han blir stressad? Efter Ungerns GP påtalade domarna att han hade behövt lämna mer plats när han körde om Valtteri Bottas. Det handlar om millimetrar och när Vettel inte behåller kontrollen i avgörande situationer riskerar han att köra bort sig själv från VM-kampen.

Haveri

Red Bulls motorer
Renault tillverkar motorerna till Red Bull och det verkar som om Daniel Ricciardo och Max Verstappen får det ena måndagsexemplaret efter det andra. Vi är halvvägs in i säsongen, i Ungern var det Max Verstappen som bröt med motorproblem och Daniel Ricciardo har redan använt alla de motorer som han är tilldelad under en säsong. Räkna med flera bestraffningar för teamets förare – och ett fortsatt tjafs mellan Red Bull och Renault. Nästa år köper teamet sina motorer från Honda.

Ras

Williams
Det var inte länge sedan det klassiska teamet fanns med i toppen av mittfältet, men i år har ingenting fungerat. Lance Stroll och Sergei Sirotkin är fast i botten och nu erkänner Clarie Williams att hon kan lämna sin pappas stall om de inte får någon ordning på resultaten. Ett annat problem är att namnsponsorn Martini lämnar efter årets säsong och Lance Strolls pappa Lawrence vill köpa in sig hos Force India. Det är två mycket tunga sponsorer kan lämna, klarar teamet det?

Foto: Tamas Kovacs / TT / NTB Scanpix
Fernando Alonso.

Tjurskalle

Fernando Alonso
Han vann Le Mans och kör en hel säsong i WEC. Det gör honom glad, men när det är sällan den förre världsmästaren ser speciellt lycklig ut när han kör F1. Han gnäller över radion, ironiserar över sitt team och är allmänt tjurig. Hans kotrakt går ut efter årets säsong, har han verkligen lust att fortsätta eller blir det en satsning på IndyCar för att vinna Indy 500 och motorsportens Grand Slam? Monaco GP och LeMans 24-timmarslopp har han redan prickat av.

Bråk

James Key
Han är viktig för Toro Rosso, men nu har McLaren värvat honom som teknisk direktör. Det gör att Toro Rosso/Red Bull vill stänga av Key så länge som möjligt. Den affären kommer att dra ut på tiden.

Debutant

Charles Leclerc
Inför säsongen snackade alla om den ödmjuke 20-åringen och han har infriat förväntningarna. Även om han haft två sämre race de senaste sju dagarna är han ändå årets överraskning.

Foto: Luca Bruno / TT / NTB Scanpix
Alfa Romeo, Sauber.

Comeback

Alfa Romeo
Det klassiska märket är namnsponsor hos Sauber och tillsammans har de tagit Marcus Ericssons team från botten till VM-poäng. I år slåss stallet med Toro Rosso om plats åtta i VM – och varje placering i märkes-VM handlar om tiotals miljoner kronor i prispengar.

Smäll

Force India
Sergio Perez begärde sitt eget team i konkurs. Han säger att han gjorde det för att rädda teamet, för att flera av stallets medlemmar bad honom. Stallet var skyldig honom närmare 30 miljoner kronor, men han gjorde det för att säkra jobbet för de 400 medarbetarna. En konkursförvaltare letar efter en seriös köpare och det finns flera alternativ.

Fråga

Vad händer med F1?
Reglerna för F1 2021 skulle ha varit klara i våras, sedan sköt det fram till i juni - men till sommarlovet är det fortfarande inte klart och stallen är inte överens med F1:s ägare. Räkna med en omtumlande höst.

Lista: Sju snabbaste banorna i formel 1 00:51
ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport

Formel 1