Mejla

Robert Laul

Laul: Sluta famla – gör så här

Publicerad:

Dags att höja sig, svensk fotboll – receptet för framgång kommer här

1 av 4 | Foto: Arne Forsell
Målkameror?

Intresset för allsvenskan bland unga människor sjunker, svensk fotboll famlar efter svar.

Hur höjer vi det?

Jo, höj er.

Allsvensk upptaksträff 2014.

På scenen står förbundskapten Erik Hamrén, ordföranden för Svensk Elitfotboll (Sef) Lars-Christer Olsson och sportchefen Stefan Lundin. Tillsammans med tre utvalda journalister ska ”Framtidens allsvenska” diskuteras. Bland ­annat med anledning av en undersökning som visar att intresset minskar hos unga fotbolls­intresserade som hellre följer stora utländska ­ligor.

Tränarkåren hade tidigare gett sin syn på hur många lag det bör vara i allsvenskan, och om ­säsongen kan vridas till höst-vår i stället för som nu, vår-höst.

När diskussionen klingat av hade vi hört förslag om att videogranskning borde införas, att lagen ska ha rätt att utmana domslut, att ­höst-vår är mer naturligt då det hänger ihop med skolstarten, att det är för lite gymnastik i skolan innan Erik Hamrén avslutade med uppmaningen:

– Höst-vår! Tänk att få fira ett guld i t-shirt eller klänning.

Ja, tänk.

– Jag gick när det började sväva iväg, som en l­edare uttryckte det.

Det var hen inte ensam om.

Skadar allsvenskans ekonomi

Det mest genomtänkta utspelet idiotförklarades tyvärr fullständigt efteråt. Lars-Christer Olsson försökte sätta strålkastarljuset på dilemmat att unga förmågor spelar ut kontrakten för att stoppa övergångssumman i egen (och agentens) ficka.

– Stäng av dem från landslagsspel, dundrade ­Sef-basen väl medveten om att det gäller att höja rösten för att gå igenom bruset.

Den delen av utläggningen är inte mycket att bry sig om, det är varken genomförbart eller önskvärt. Men själva sakfrågan, att unga spelare lämnar Sverige som bosman, är skadligt för allsvenskans ekonomi och därmed seriens kvalitet.

Att förlänga kontraktet är i förlängningen en solidaritetshandling, inte bara i förhållande till klubben och deras supporters, utan även till lagkamrater och fram­tida kollegor vars löneutrymme krymper utan spelarförsäljningsintäkter.

Relativt omgående visade AIK:s Alexander Milosevic, 22, prov på en fungerande ”spelare-klubb-fans”-relation:

– Det handlar om att AIK ska få pengar. Jag är sådan som person att jag vill kunna se fansen i ögonen, motiverar han sitt beslut att förhandla nytt kontrakt trots utländskt intresse.

I stället idiotförklarades alltså Olsson och folk kunde återgå till att diskutera fördelarna med att fira SM-guld i t-shirt eller klänning.

Ganska märkligt då det finns många enkla och konkreta saker att göra med allsvenskan här och nu.

Allsvenskan har tolv bollfabrikanter

Under lunchen på upptaktsträffen satt till exempel ett gäng tränare och diskuterade en för dem helt självklar sak: Att alla matcher borde spelas med l­ikadana bollar.

– Jag är övertygad om att det skulle höja kvali­teten. Jag tror ingen är emot att vi inför det, säger Häckens Peter Gerhardsson.

Nyligen gick Finland den vägen och allsvenskan är en av få ligor med tolv olika bollfabrikanter. Men idén plockas aldrig upp här.

Mer då?

Konstgräset fortsätter att breda ut sig men ­debatten har avstannat. Vill allsvenskan verkligen vara en konstgräsliga? Det är en ekonomisk fråga, inte en klimatfråga.

Supporterunionen SFSU trycker stenhårt på att matchflyttar måste ske med öppen dialog och b­ättre framförhållning. Där har de organiserade fansen en klar poäng, lyssna på dem.

Och borde inte supportrar, föreningar och ­medier bli bättre på att uppmärksamma storheten i att egenproducerade spelare tar plats i trupper och startelvor? När Petar Petrovic, 18, en vacker dag gör debut på Swedbank ­Stadion ska tamefan hela jävla Burlövs ­kommun känna att de måste dit.

Biljettpriserna kan sänkas. Fyll läktarna i stället. Det ska inte kosta mer än hundra spänn att gå på fotboll. Släpp in alla under 16 ­gratis.

Hämta igen minskade intäkter genom att erbjuda vettiga matalternativ, och övertyga publiken om att käka på arenan i stället för på vägen dit eller hem.

Precis som med trupperna kan Sef beordra t­ränarna att publicera start­elvan senast 24 timmar före avspark. Om alla gör det är det rättvist. Det leder till bra journalistik och vässar snacket ­inför fajten.

Det höjer intresset bland unga – att fira SM-guld i t-shirt gör det inte. Den kastar fansen ändå av sig oavsett utomhustemperatur.

Till sist: Varför krångla till det? ­Allsvenskan är idag en av världens mest spännande och oförutsägbara fotbollsprodukter. Slå mynt av det g­enom marknadsföring och kampanjer. Spelet kommer aldrig att se ut som det gör i Champions League – men det gör inte spelet i ett mittenmöte i Premier League heller.

avRobert Laul

Publicerad: