Formel 1:s nya giv: "knock out-regler"

SPORTBLADET

Kvalen ändras - alla kör samtidigt i kampen om pole position

Alla startar samtidigt - snabbast i mål tar poleposition.

Till våren satsar F1-sporten på "knock out-regler".

Foto: Flavio Briatore.

Glöm utdragna kval där varje förare ensam får ta banan i besittning och slå till med en snabbtid.

I framtiden ska även F1-kvalen vara en tävling.

Det internationella bilsportförbundet (FIA) har nu tagit fram förslag till nya regler och det mest spektakulära är knock out-kvalet.

Samtliga bilar startar efter en förutbestämd ordning, efter femton minuter tvingas de fem sämst placerade bilarna att lämna banan, efter ytterligare en kvart får bilarna på de fem sämsta placeringarna lämna banan och de tio bilarna som är kvar gör då upp om startplats ett till tio.

De kvarvarande tio bilarna kör i tjugo minuter och först i mål får poleposition, tvåan startar från plats två och så vidare. Vad det gäller tankningen inför loppet finns det sedan olika regler för de som slås ut först och de som är med i det sista kvalracet.

"Lätt att förstå"

- Det är enkelt för publiken att förstå, säger Renaults stallchef Flavio Briatore till F1-total.

- Alla kör, sedan försvinner fem, sedan är det en semifinal och en final. Enkelt.

Även BMW:s motorsportdirektör Mario Theissen är positiv till förslaget.

- Det är bra om man gör förändringar i kvalet eftersom alla inte är riktigt nöjda med det. Men någon gång behöver vi också en stabilitet i reglerna, säger tysken till sport1.

Kan bli nya däckregler

Måndagen den 24 oktober, lite mer än en vecka efter säsongens sista F1-lopp, samlas FIA och representanter från stallen till ett möte i London. Då ska de ta ställning till det nya kvalförslaget och till FIA:s förslag att man återigen får byta däck.

Den enda haken är att de som byter däck drabbas av ett handikapp, bara en mekaniker får arbeta med varje däck och FIA vill förbjuda däckvärmaren så att föraren tvingas köra försiktigare direkt efter ett däckbyte.

Anna Andersson ([email protected])

ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport