Här är Sveriges fem lyxigaste golfbanor

SPORTBLADET

GÖTEBORG. När Martin Sternberg såg mästerverket Sand Hills i Nebraska så föddes drömmen om en egen golfbana i världsklass någonstans i Sverige.

Ungefär samtidigt såddes ett frö i golfälskande Björn Örås medvetande om ett golfparadis i Stockholmsområdet. Utan dessa två viljestarka visionärer skulle Golfsverige idag förmodligen se ut ungefär som för tio år sedan.

Sportbladet berättar historien om hur det nya Golfsverige egentligen kom till.

Det finns olikheter mellan Martin Sternberg och Björn Örås.

Men kärleken till spelet golf och viljan att skapa något nytt är gemensam. Och de båda har samma erfarenheter av hur mycket arbete som krävs för att ro ett gigantiskt golfbaneprojekt iland.

– Man måste ha maratonvilja, berättar Örås.

– Vi höll på i tio år med att bara skicka olika papper och formulär fram och tillbaks till myndigheter och instanser, förklarar Sternberg.

Entreprenören och visionären från Göteborg var den första som vågade bygga trots att motståndet var stort.

Han började med två nästan tomma händer och slutade med lika många unika svenska banor.

– Jag är fantastiskt stolt över både Hills och Sands som känns ungefär som ens två egna barn, förklarar Sternberg.

Jag minns mycket väl när jag först fick höra talas om projektet Hills.

Martin Sternberg och jag vandrade på ängarna vid Torrekulla utanför Göteborg på våren 2002. Bakom ena kullen låg Ikea och det stora köpcentrat i Kållered. Ett par kilometer åt andra hållet låg Astra Zenecas stora glaskomplex och Mölndal. Mittemellan skulle Sternberg bygga en golfbana och jag minns att jag, som så många andra, tvivlade när jag skulle skriva om bygget. Sternberg svävade fram där han beskrev hur hålen skulle ligga och många trodde att han skulle sväva ner i diket.

Vi hade naturligtvis fel.

Det blev till slut 27 hål som i dag heter Hills GC och Torrekulla GK.

Hills gjorde tvärtom

Hills var den första banan som vågade ta steget fullt ut när det gällde kvalité utan kompromisser.

På den tiden när en golfbana byggdes i Sverige handlade det om att få en så billig bana som möjligt som ändå gick att spela på. Med Hills var det nästan precis tvärtom.

– Vi gjorde ju en kalkyl och testade om vi kunde sälja spelrätter för 150 000 kronor styck. Vi ville sälja 250 stycken men sålde över 600 och då var det bara att köra, berättar Sternberg.

Resultatet blev en helt ny typ av svensk golfbana men ännu viktigare, den drog med sig fler. I dag finns Bro Hofs båda banor, PGA National har snart två banor, Vasatorp har sin TC och i Vallda har Kyle Phillips ritat en bana som kan bli riktigt bra.

– Golfsverige har ju tagit ett jättehopp de senaste åren. Vi var 30 år efter övriga golfvärlden men nu har vi fyra, fem banor som håller riktigt hög klass, säger Sternberg.

Då var Sternberg entreprenör, ekonom, klubbdirektör och var i stort sett inblandad i allt som hade med Hills att göra. Det var ett misstag.

– Jag hade alla hattarna på mig samtidigt och det fungerade inte till slut.

Hur då?

– Golfen har en förmåga att dra till sig människor som egentligen inte har golfen som huvudintresse. De kan ha privata intressen av att hamna i positioner där de kan utöva makt och det blir liksom bara politik och ekonomi. Jag gillar att gräva och så gräs och bygga och till slut så tappade jag kontrollen över projektet.

Har även byggt Vasatorp

Det ryktades runt om i Golfsverige på den tiden att Sternberg blev mångmiljonär på Hills och att han täljde guld med kniv. Men den bilden stämmer inte.

– Jag hade inga pengar när jag drog igång projektet och min enda ersättning var ett antal spelrätter som jag har kvar, berättar Sternberg.

I dag håller han sig bara till själva byggandet och har varit med om att bygga nya Vasatorp TC. Det här året har Sternberg fått ett annat prestigeprojekt på den berömda engelska banan The Wisley, som

ska renoveras.

– Det är en fantastisk utveckling och det är det absolut roligaste man kan hålla på med.

Han beskriver sitt arbete som ett rent nöje. Den som skulpterar ut banan ur naturen kallas för en ”Shaper”, efter engelskan. Det finns ett fåtal extremt duktiga shapers som reser runt världen och bygger banor.

Till den kategorin räknar sig inte Sternberg.

– Jag försöker och gräver mycket men det tar väl 15 år innan jag skulle våga kalla mig shaper, säger han och skrattar.

Men sin blygsamhet till trots är Sternberg utbildad banarkitekt vid GCSAA, i USA, och han har haft stor praktisk del i alla de banor som han byggt.

– Men det har kostat på och jag har fått och tvingats lära mig mycket under resans gång. Det är ingenting man blir rik på, berättar Sternberg i dag.

”Det var bättre i teve-soffan”

Björn Örås är en affärsman och entreprenör som under åren 1998-99 började fundera på hur han skulle kunna skapa en golf­bana i världsklass i Stockholmsområdet.

Han älskade golf och ställde sig frågan hur Sverige med alla sina framgångar på spelar­sidan ännu inte lyckats följa med när det gällde golfbanornas kvalité.

– Jag var nere på Barsebäck under Scandinavian Masters och det slog mig hur eländigt det var som publik på en golftävling. Det var ju bättre att sitta i teve-soffan, berättar Örås.

Det var tankeembryot till vad som i dag är kanske golfvärldens läckraste avslutningshål i Victory Valley och en bana som är byggd för att hålla stora tävlingar.

För att hitta kompetens var Örås tvungen att vända sig mot USA av den enkla anledningen att det var där världens bästa golfbanearkitekter fanns.

– Jag var över i USA och talade med alla stora arkitekter som Fazio, Palmer, Nicklaus, Forrest och Arthur Hills och Kyle Phillips. Det gemensamma var att de allihop tände på idén att bygga en bana som inte bara var i toppklass utan också utformad som en tävlingsarena.

Sedan byggstart har Björn Örås från början varit med dagligen på plats för att se till att alla de detaljer som han ville ha rätt verkligen blev rätt. Och han är nöjd med att banan kommer att erbjuda åskådarna massor att se samtidigt.

– Jag är övertygad om att banan kommer att bli världsberömd för sina Stadium Points, Det finns ingen annanstans och det kommer att bli mer action här än åskådarna är vana vid.

Björn Örås sålde innan bygget en del av sitt ägande i Poolia och frigjorde pengar för att förverkliga drömmen.

Han hade finansiell kraft från början och innan man ens fått byggtillstånd hade Örås lagt ut 18 miljoner egna kronor utan säkerhet som han aldrig fått tillbaks vid ett avslag.

En av projektets hörnstenar var redan från början att man inte tänkte kompromissa med kvalitén.

Kosta vad det kosta ville. Bro Hof skulle bli den bästa banan, helst i världen.

– Och vissa delar blev kanske ännu bättre än vad jag vågat hoppas på, berättar han.

Svårt att få ihop ekonomin

Men det finns också baksidor och svårigheter i arbetet med Bro Hof.

Björn Örås skriver under på att de första åren handlar om massor av byråkratiskt pingpong-spel för att överhuvudtaget komma till praktiskt byggande, men för Bro Hofs del kom många av bekymren efter att banan färdigställts.

Björn Örås berättar:

– Vi hade en överenskommelse med kommunen om att få bygga ner till Mälarens strand mot att vi skapade ett naturreservat för djur och växter. När det sedan kom nya tjänstemän så hävdade de att vi byggt utanför detaljplanen. Trots att den förre kommundirektören vittnat i polisförhör att vi följt avtalet så har det nu pågått en juridisk process i två och ett halvt år utan att någon förstår varför. Det sliter på krafterna.

Processen pågår än i dag och den bromsar arbetet inför ett eventuellt Ryder Cup och den kostar skattepengar.

– Riksåklagaren har avskrivit miljöärendet men kommunen har då hittat andra saker som de anklagar mig för och det känns snudd på personligt, berättar Örås.

Som om inte det vore nog har kostnaderna för Bro Hof skjutit i höjden. Kostnaden var kalkylerad till runt 200 miljoner kronor men i dagsläget är man uppe i drygt 400 miljoner kronor.

Det svider i lädret oavsett vem man talar med.

– Ja, det är inte särskilt bra för min plånbok och det är klart att jag hade kunnat göra betydligt klokare investeringar rent ekonomiskt.

Ett bestående problem är ju naturligtvis också att få den här typen av banors dag­liga drift att gå ihop sig och gärna generera lite vinst. Bro Hof gjorde en liten förlust i fjol men redan 2010 tror Örås att anläggningen ska ge ett litet överskott.

Kärnfrågan är egentligen om det går att driva en liknande anläggning med vinst.

– Det är svårt, helt klart. Men jag är övertygad om att det går och att det en dag kommer att gå att tjäna pengar på banan.

På den avslutande frågan om slutresultatet är värt tvister och bråk och politik och ekonomiska förluster blir Björn Örås tyst i några sekunder.

– Oj, det är faktiskt en svår fråga. Om man ser till hur bra anläggningen blev så är det naturligtvis värt det men jag vet inte. Samtidigt kan det dröja lång tid innan jag ser det riktiga resultatet av investeringen.

Martin Sternberg och Björn Örås är oavsett vad som händer med plånböcker, tvister och framtiden två historiska gestalter inom svensk golf.

De startade och genomförde byggandet av det nya Golfsverige.

ARTIKELN HANDLAR OM

Golf