Loebs svit bruten

avAnna Andersson

Publicerad:
Uppdaterad:

Förlorade i Tyskland för första gången på nio år

Sebastien och Citroën vann i Tyskland.

Men inte Loeb.

Hans segersvit är bruten.

– Det kunde inte bli bättre, säger Sebastien Ogier.

– Teoretiskt sett har jag fortfarande chanser att ta VM-titeln.

Foto: AP

Inte ens en regnskur den sista dagen kunde hindra Sebastien Ogier från att vinna Tysklands VM-rally. Det var första gången sedan 2002 som Loeb inte vann i Tyskland, det var Ogiers första VM-seger på asfalt och det var första gången sedan 2004 som Loeb fick stryk på asfalt.

– Detta hade jag aldrig trott, säger Sebastien Ogier i en kommentar.

– Min stallkollega är alltid otroligt stark i Tyskland. Det var en helt perfekt helg och nu tog jag två poäng på Power Stage också. I teorin har jag fortfarande chansen att vinna VM, man måste tro på sig själv och sina chanser. Så länge chansen finns så kommer jag att göra allt jag kan för att ta den.

Loeb fick däckproblem

Sebastien Loeb såg länge ut att vinna tävlingen, han var i ledningen efter den första dagen och när Ford hade problem den andra dagen så bestämde Citroën att deras förare skulle hålla sina positioner, men sedan fick Loeb problem med en skada på ett däck och han tappade ungefär en minut. Det gjorde att Ogier kom ikapp och gick förbi, på fredagen vann sedan Loeb Power Stage, men han hade 39,8 sekunder upp till Ogier som vann rallyt.

– Jag hade så gärna vunnit, men allt är inte alltid helt perfekt, säger Loeb.

– Jag har alltid sagt att min serie kommer att brytas en dag och nu har det hänt. Vi gjorde egentligen en bra tävling, men hade vissa problem under lördagen och det var ingenting vi kunde påverka.

MINI imponerade

Även det nya teamet MINI imponerade under sin första tävling på asfalt, Dani Sordo körde in stallets första pallplacering någonsin när han var trea och Fords bäste förare Mikko Hirvonen var fyra.

I sammandraget leder Sebastien Loeb med 25 poäng över stallkollegan och namnen Ogier. Det är fyra tävlingar kvar av årets säsong.

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport

Rally