F1 ändrar utseende

SPORTBLADET

Bilarna ska bli säkrare: ”Ser väldigt konstigt ut”

F1 måste öka säkerheten.

Därför ska bilen ändra utseende redan 2017.

– Det ser väldigt konstigt ut, säger Marcus Ericsson.

Till nästa år väntas en ny regelrevolution inom F1 och bilarna kommer att förändras utseendemässigt, men det handlar inte bara om att däcken ska bli bredare och att bilen ska se aggressivare ut – den ska också bli säkrare. Förarföreningen har arbetat hårt för att hitta någonting som kan skydda förarens huvud mot kringflygande föremål. Man har diskuterat att stänga cockpit, likt på ett flygplan, men inte hittat någon lösning för hur man snabbt ska få ut föraren om det börjar brinna. Därför har man beslutat sig för en annan lösning, halo, där en stålring skyddar förarens huvud.

”Hindrar inte sikten”

I går testade Ferraris Kimi Räikkönen en prototyp.

– Vi ville se hur synfältet påverkas och det var positivt. Det hindrade inte sikten, säger Kimi Räikkönen till motorsporttotal efter sitt installationsvarv.

Stålpinnen mellan förarens ögon är inte mer än 30 mm bred och det är ungefär 80 mm mellan en människas ögon.

– Oavsett halo eller inte ser vi inte mycket i bilen, det är bara en smal springa i visiret och vi ser toppen av däcken och kollar man på bilderna från Kimis varv så ser man att visiren ligger under den stora trekanten. Man ser det där taket som en smal linje i överkanten, sikten är inget större problem med den lösningen, säger F1-föraren Marcus Ericsson till Sportbladet.

”Positivt”

– Det är positivt att F1 har prioriterat säkerhetsfrågor de senaste åren och att man fortsätter med att göra sporten säkrare. Det ser intressant ut och jag är positiv till att man inför halo, eller något annat, för att skydda oss.

Det ser ut lite som en flipflop-sko. Hur snyggt är det?

– Det har jag inte tänkt på. Det ser väldigt konstigt ut. Men det ser märkligt ut när man sätter på en svart kolfiberram på en röd Ferrari.

”Man vänjer sig”

– Tittar vi tillbaka i historien så blir det alltid en storm när F1 ändrar någonting. När man förändrade bilarna senast tyckte alla att det såg för djävligt ut, men sedan vänjer man sig. Så är det alltid., säger Ericsson. I dag avslutas försäsongstesterna i Barcelona och Marcus Ericsson kör sin andra testdag med den nya Sauber C-35.

ARTIKELN HANDLAR OM