Mercedes presenterar bilen som ska vinna Formel 1 2019

Lewis Hamilton och Valtteri Bottas jagar VM-titeln i F1

avAnna Andersson

Foto: MediaPortal Daimler AG
Mercedes presenterar bilen som ska vinna Formel 1 2019

Ett nytt utseende.

Men målet är det samma.

I år tänker Mercedes vinna VM i F1 för sjätte året i rad.

– 2018 var ett fantastiskt år, men det känns som om 2019 blir ännu bättre, säger Lewis Hamilton.

Sedan regeländringen 2014 har Mercedes dominerat i F1 och efter att ha vunnit samtliga VM-titlar är målsättningen högt ställd. Detta trots att reglerna förändras inför årets säsong.

– Vi startar säsongen med noll på än och vi tar ingenting förgivet och det är ingen självklarhet att vi ska vara i toppen av fältet. Faktum är att de stora regeländringarna för att alla har en chans att vinna titeln och vi ser alla team som ett potentiellt hot, säger Mercedes VD och stallchef Toto Wolff.

Mercedes presenterar bilen som ska vinna Formel 1 2019

Årets Mercedes har en förändrad design, framförallt är är färgen något annorlunda. Detta är en hyllning till Daimler som vann världens första motorracinglopp från Paris till Rouen år 1894 och dessutom är det 85-års jubileum för silverpilen. Det första loppet som en Mercedes-Benz körde var på Nürburgring i Tyskland den 3 juni 1934 och enligt legenden så blev Mercedesen silverfärgad natten innan den första deltävlingen - den vita färgen fick nämligen slipas av bilen eftersom bilen var för tung jämfört med den minsta tillåtna vikten.

– Precis som originalet, Silverpilen från 1934, har vår lack en fördel när det gäller performance. Den nya designen är något lättare jämfört med fjolåret, förklarar Mercedes i ett pressmeddelande.

Mercedes kan spara flera kilo inför F1 2019

Arbetet med att utveckla bilen inleddes redan i slutet av 2017 och under hela förra säsongen arbetade teamet parallellt med den bil som vann två VM-titlar 2018 och den som ska försvara de titlarna i år.

– Förra året klarade vissa av våra konkurrenter av att behålla prestandan i bakdäcken längre än vad vi lyckades med och vi har arbetat hårt med hjulupphängningen och aerodynamiken för att vår bil inte ska slita så hårt på däcken. Förhoppningsvis räcker det för att vi ska kunna vara med och slåss om segern under alla faser av loppet och på alla banor i kalendern, säger teknikchef James Allison.

– VI har hittat en handfull kilogram som vi kunnat spara jämfört med 2018. På vissa delar handlar det om ett stort steg, ett halvt kilo medan på andra om ett par gram.

Valtteri Bottas och Lewis Hamilton kör VM i Formel 1

Valteri Bottas, som nu kör sin tredje säsong för stallet, fick äran att köra de första varven med Mercedes-AMG F1 W10 EQ Power+ på en 2,98 kilometer lång slinga på racerbanan Silverstone i Storbritannien. Under eftermiddagen får Lewis Hamilton ta över ratten - och detta sker inom ramarna för de filmdagar som inertnationella bilsportförbundet FIA tillåter.

– Vi vill vara klara för start till testerna i Barcelona så att vi redan den första dagen kan jämföra värdena på banan med de värden vi sett i vår vindtunnel, så att vi kan se om våra beräkningar stämmer, förklarar Wolff.

– 2019 innebär stora och nya utmaningar för oss alla, det har skett stora regeländringar och vi börjar på noll precis som alla andra. Återigen måste vi bevisa för oss själva och våra konkurrenter var vi går för.

I går presenterade Renault sin bil och i måndags var det klassiska Williams som visade upp en helt ny design. F1-säsongen inleds med fyra testdagar i Barcelona, med start den 18 februari. Därefter följer ytterligare fyra testdagar innan säsongen startar i Australien den 15 mars.

Se Red Bulls nya F1:a - bilder i F1-bloggen

Foto: MediaPortal Daimler AG
ARTIKELN HANDLAR OM