Marcus Ericsson om hemligheten bakom omställningen till IndyCar

”I Formel 1 är man väldigt utsatt mentalt”

Publicerad:
Uppdaterad:
Foto: Chris Owens

SPORTBLADET

Under fem år kämpade Marcus Ericsson för sin egen position i Formel 1. Därefter flyttade han över Atlanten.

Nu har han äntligen hittat hem.

– F1 handlar mycket om att äta eller bli uppäten, här handlar det om den pressen jag sätter på mig själv, säger den svenska racerföraren.

Foto: Chris Owens

Efter tre år i IndyCar står han nu inför sin andra säsong i mästarteamet Chipp Ganassi Racing. Han är teamkollega till Scott Dixon som jagar sin sjunde titel, ynglingen Alex Palou och Nascar legendaren Jimmie Johnson som efter att han har fyllt 45 år och tagit sju titlar i NASCAR bestämt sig för att byta gren.

Det ger teamet fyra bilar, vilket är en mer än i fjol.

– Det är både plus och minus. Har du bara två bilar är det mer fokus på dem naturligtvis, men samtidigt kan vi testa betydligt fler saker när vi kör fyra olika program på fyra bilar. Inför tävlingarna på ovalerna tycker jag att det har varit en fördel, säger Marcus Ericsson som hunnit fylla 30 år.

IndyCar avgörs på tre bantyper, ovaler, traditionella racerbanor och stadsbanor. Säsongen startar nu med fyra lopp på tre veckor, sex på lika många veckor varav ett är klassikern Indy 500 vilket ger dubbla poäng. Det innebär att mer än en tredjedel av loppen är avgjorda innan juni månad.

– Det är oerhört viktigt att vi startar säsongen bra, det är ingen slump att vi tillbringat två av fyra testdagar på just Barber där vi startar. Nu vet vi precis vad som behöver göras under premiärhelgen, säger han.

– De första sex veckorna kan avgöra säsongen, men samtidigt får man inte ge upp efter tre tävlingshelger.

Svåra omställningen till IndyCar

Det har passerat sju år sedan Ericsson debuterade i Formel 1 år 2014, sedan dess har han kämpat för att nå toppen. I Formel 1 var materialet för dåligt och i amerikanska Indycar har han än så länge varken nått toppen av prispallen eller en plats där han kan slåss om mästartiteln.

– Omställningen tog betydligt länge tid än vad jag hade räknat med. Det var betydligt svårare att byta från high downforce som bilarna har i F1 och hit. Första året gjorde jag för många misstag, avåkningar som berodde på att jag inte kände bilen. I fjol kom jag mer och mer rätt, men det var en konstig säsong där vi körde tre gånger på vissa banor. Nu är jag redo att få ut max, för att slåss i toppen varje helg och vinna mitt första race.

Du delar team med den regerande mästaren som har varit i teamet i 20 år. Får ni samma förutsättningar att lyckas?

– Scott har sin plats cementerad, men förutsättningarna är samma. Till skillnad från F1 så har man här ett team i teamet, men det är öppet och juste. Det är en stor skillnad från Formel 1 och det handlar framförallt om klimatet som skapas av att teamen där bygger egna billar.

Foto: Chris Jones, INDYCAR
Foto: Chris Owens

Ger inte upp drömmen om F1

Inom Formel 1 är alla team konstruktörer, teammästerskapet är ekonomiskt viktigt och den enda som en förare kan jämföras med är sin stallkollega. Temkollegorna är de enda som har ett identiskt material. IndyCar är däremot en enhetsserie handlar om att nyttja materialet på bästa sätt.

– Inom F1 är det nästan omöjligt att vara kompis med din teamkamrat. Konkurrensen är för hård, där står kampen inom teamet alltid i fokus. Här handlar det mer än att slå alla, oavsett team. Många som lämnar Formel 1 slänger skit på F1 och det vill jag inte, men klimatet här är trevligare. Mer familjärt, förklarar Marcus Ericsson.

– I F1 är man väldigt utsatt mentalt. Det är en konstant press, för att överleva i F1-bubblan måste man ha ett mycket starkt psyke. När det börjar gå emot och förare får problem, som exempelvis Pierre Gasly och Alex Albon hos Red Bull, beror det inte på att de glömt bort hur man kör bil. Det handlar om den mentala biten, därför är jag så glad över Gaslys comeback hos AlphaTauri. I F1 kunde det vara ett hav av journalister som ville höra allt om ditt misslyckande, här är det fem. Det är en oerhörd skillnad. I IndyCar lever du med den personliga pressen, i F1 kommer pressen utifrån och det är tuffare.

•Saknar du Formel 1?

– Nej, det gör jag inte, men då var jag inte på något race förra året. Året innan när jag var på banan så saknade jag det när jag kom dit, men när jag inte är där gör jag inte det eftersom jag tycker att det är så roligt här. Det är här jag har mitt fulla fokus och ser mig själv under de kommande tio åren. Primetime för en förare i IndyCar är 40–45 år så jag har gott om tid på mig, även om jag aldrig skulle stänga en dörr till F1. Det går inte, det händer saker i sportens värld som man aldrig kan förutspå.

•Har du någon kontakt med dina tidigare kollegor Formel 1 i dag?

– Lite med Charles Leclerc och Daniel Ricciardo. Vi skriver tillvarandra en del, men det är inte så att vi sitter och babblar direkt. däremot pratar jag med mina gamla ingenjörer ibland, säger Marcus Ericsson.

– Jag fick fem fina år i Formel 1, det var tufft att sitta i ett förhållandevis dåligt material och det har format mig som person och förare. Det gav mig ändå den här chansen, att flytta till en annan kontinent och det har varit fantastiskt.

Ericsson och kvalproblemen

Nu väntar han bara på det riktiga genombrottet, på att få ta den seger han inte har tagit sedan han tävlade i GP2 år 2013 och på att få vara med och slåss om vinster igen.

Den längtan är oerhört stark och drivkraften oerhört stor.

– Jag var väldigt konstant förra året, men behöver framförallt förbättra kvalen på de traditionella racerbanorna, det är nyckeln för att flytta fram i resultatlistan. Sedan hoppas jag också på att göra ett genombrott på ovalerna, där var jag på väg förra året men det höll inte hela vägen, säger Marcus Ericsson.

– Nu har jag tagit nästa steg och är redo för mycket mer.

Det har tagit två år.

Nu har Marcus Ericsson äntligen hittat hem.

Tider och sändningar från premiären av IndyCar och IndyLights.

Foto: Chris Owens 2020

Program för IndyCar 2021 - med Ericsson och Rosenqvist

18 april Honda Indy Grand Prix of Alabama Presented by AmFirst

Barber Motorsports Park, Alabama, USA – traditionell bana

25 april Firestone Grand Prix of St. Petersburg

Florida, USA - stadslopp

1 och 2 maj Texas 300 & Genesys 300

Texas Motor Speedway Texas, USA - oval

15 maj GMR Grand Prix

Indianapolis Motor Speedway
Indiana, USA - traditionell bana

30 maj Indianapolis 500

Indianapolis Motor Speedway
Indiana, USA – oval

12-13 juni Chevrolet Detroit Grand Prix

Belle Isle Street Circuit
Michigan, USA – stadslopp

20 juni EV Group Grand Prix at Road America
Road America
Wisconsin, USA - traditionell bana

4 juli Honda Indy 200 at Mid-Ohio

Ohio, USA - traditionell bana
Mid-Ohio Sports Car Course

11 juli Honda Indy Toronto

Toronto, Kanada - stadslopp
Exhibition Place

8 augusti Music City Grand Prix

Nashville Street Circuit
Tennessee, USA – stadslopp

14 augusti Indianapolis road course

Indiana, USA - traditionell bana
Indianapolis Motor Speedway

21 augusti Bommarito Automotive Group 500

Illinois, USA - oval
World Wide Technology Raceway

12 september Grand Prix of Portland

Oregon, USA - traditionell bana
Portland International Raceway

19 september Firestone Grand Prix of Monterey

Kalifornien, USA - traditionell bana
Laguna Seca
Kalifornien, USA – traditionell bana

26 september Acura Grand Prix of Long Beach

Long Beach
Kalifornien, USA – stadslopp

Publicerad:

LÄS VIDARE