Motorsport

Ericsson: Det är en blandning av stads- och banracing

Av: 

Oskar Magnusson

SPORTBLADET

En galen Formel 1-säsong kommer till en galen bana.

Marcus Ericsson håller loppet i Valencia som ett av cirkusens mest spektakulära.

– Det är en blandning av stads stads- och banracing och väldigt häftig att köra, säger GP 2-föraren.

oto:oto:oto:oto:oto:oto:älla:

Årets upplaga av Formel-1 hör till de mest öppna någonsin.

På sju körda lopp har segrarna varit lika många och i sammandraget trängs de fyra främsta förarna inom nio poäng.

Men när F1-cirkusen kommer till Valencia tror Marcus Ericsson, 21, att Fernando Alonso, 30, blir förste förare att bokföras för två segrar den här säsongen.

– Alonso är ju en av de bästa förarna och det känns som att Ferrari har gjort framsteg med bilen under säsongen, säger Marcus Ericsson.

– Dessutom brukar han vara stark på hemmaplan. Det är ofta ett väldigt bra tryck på publiken i Valencia.

Kumlasonen vet vad han pratar om. Han vann GP2-loppet i stan för två år sedan och tävlar där igen i helgen.

”Tajt som i Monaco”

Banan, som är förlagd i Valencias hamn, hör till F1-cirkusens mest spektakulära.

– Den är riktigt häftig att köra på. Jag gillar stuket på banan; Valencia är en blandning mellan en riktig bana och stadsbana och det är roligt att det finns den typen av banor. Den är tajt, som den i Monaco, men det finns ändå möjligheter att köra om, säger Marcus Ericsson.

Varför är det speciellt att köra i Valencia?

– Jag gillar när det är mer utmanande för oss förare. Sen är utformningen speciell också när man följer vattnet hela tiden och att banan är uppbyggd på en pir. Man tänker inte så mycket på att kolla in omgivningen när man kör (skratt), men efter sista varvet har får man en häftig överblick.

Marcus Ericsson är åtta i sammandraget i GP 2, serien under Formel 1, efter framgångarna i Monaco senast och drömmer om att en gång få komma till Circuito Urbano de Valencia som F1-förare.

– Självklart siktar jag mot det, även om jag vet att det är otroligt tufft att ta sig in i F1. För min del handlar det om att göra resultat i den här serien och sätta upp kortsiktiga mål. Just nu ser jag framemot att göra en bra andra halva av den här säsongen.

Här är fyra andra spektakulära F1-banor: (kommentarer av Marcus Ericsson)

Circuit de Monaco, Monte Carlo:

– Den är ju en given favorit för både förare och åskådare. Monte Carlo är speciellt med tanke på historien. Det är svårt att få bra självförtroende till en början, jag minns själv att jag var skräckslagen första gången jag körde på banan. Det är det loppet där förarna har minst marginaler att spela på, det är otroligt tajt överallt.

Yas Marina Circuit, Abu Dhabi:

– Man kör på kvällen så mörkret gör det hela extra speciellt. Banan är byggd för omkörningar vilket ger rolig racing. Den sista biten åker man igenom ett hotell som de byggt i anslutning till banan, det är rätt otroligt egentligen. Men det sparas inte in på nånting, allt från läktare till hotell håller högsta klass.

Sepang International Circuit, Kuala Lumpur:

– En annorlunda bana och en väldigt häftig anläggning. Den har väldigt långa kurvor som gör att man får tänka till för att man ska få med sig så mycket fart som möjligt. Det är ofta otroligt varmt, runt 35 till 40 grader, så man sliter enormt mycket på däcken.

Marina Bay Street Circuit, Singapore:

– Jag har själv bara kört banan på simulator, men banan ser grymt häftig ut mitt inne i stan. Här kör man också på kvällen, och alla förare jag pratat med säger att det är grymt häftigt. Banan påminner mer om Monaco än Valencia, den är tajt och ger små marginaler där man har väldigt många kurvor att hålla reda på,

ANNONS

Europeisk toppfotboll när den är som bäst – vilka lag spikar du på Europatipset?

Extern länk från Svenska Spel Sport & Casino AB. Åldersgräns 18 år. Stodlinjen.se

Till Europatipset

Publisert:

ÄMNEN I ARTIKELN

Motorsport

Formel 1