”Alla förare har jätteproblem”

SPORTBLADET

Alla förare kan banan utantill.
Men den nya asfalten förändrar förutsättningarna inför Spaniens GP.
– Den har gjort att banan är betydligt mer svårkörd, säger Marcus Ericsson.
– Alla förare har varit av och har jätteproblem.

Inför årets säsong har den klassiska F1-banan Ciruit de Catalunya fått ny asfalt. Det förändrar förutsättningarna rejält.
– Den nya asfalten är problematisk, säger Marcus Ericsson.
– Det finns mycket grepp i den och gör att vi får snabba varvtider jämfört med tidigare år. När greppet är så bra får man en falsk trygghet, men går du lite över gränsen så tappar du bilen direkt. Därför har många, inklusive jag själv, har varit av banan och haft svårt att få ihop ett riktigt bra varv. Det har varit svårt.
•Hur påverkar det dig som förare?
– Den gamla asfalten var lite tuffare för däcken och rätt så gammal och sluten. Det genererade inte i samma grepp, men den slet hårdare på däcken. Den nya asfalten är väldigt slät och fin, den genererar i mycket grepp så att du kan ta med dig farten in i kurvan. Varvtiderna är snabbare, men eftersom du ökar farten i alla kurvor så blir felprocenten lite högre. Det är lättare att gå över gränsen och då tappar du bilen. Den nya asfalten har gjort att banan är betydligt mer svårkörd. Den är fortfarande rätt så ny, vi får se till nästa år, då kanske det har hunnit lägga sig men nu...jag tror att alla var av under träningarna ett par gånger. Alla har jätteproblem och det är väldigt svårt, men jag tycker att det är kul. Det blir en extra utmaning, det ska inte vara för enkelt heller.

Ericsson är inte den enda föraren som stör sig på den nya asfalten.

– De har gjort det för motoGP eller någonting, jag tycker att de kunde ha sparat de pengarna, säger Sebastian Vettel.

– Det gjorde inte det för vår skull i alla fall.

Under den tredje träningen kraschade Toro Rossos Brendon Hartley riktigt illa, men även om han själv klarade sig utan skador delades bilen i två delar när den skulle bärgas.

Foto: Sutton Images
Marcus Ericsson om problemen med asfalten inför Spaniens GP i Formel 1 2018

Måste hitta en halv sekund

Ytterligare ett problem är de däckblandningarna som har tagits fram till helgen. även om namnen antyder att de är ett steg mjukare än förra året är de i verkligheten två steg mjukare eftersom Pirelli har gjort samtliga gummiblandningar mjukare jämfört med förra året.
– De mjukare däcken är väldigt svåra att hantera, det är en svår helg för alla att förstå sig på däcken, bilens balans och körningen, säger Ericsson.
– Vi har fortfarande problem med den mjukare däckblandningen. Jag var tia på min första run med soft när jag gick in i depå och sedan körde jag på samma tid med de mjukare däcken. Det är problemet, kan vi ta en halvsekund där så ser det plötsligt väldigt bra ut. Vi måste jobba vidare med det och försöka förstå hur vi ska göra så att vi kan hitta den där halva sekunden. Det kommer att vara nyckeln den här helgen och även framöver.

Foto: Sutton Images
Asfalten - ett problem inför Spaniens GP i Formel 1
ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport

Formel 1