Därför är Hirvonen en vinnare i helgen

avJohanna Mörtberg

Publicerad:
Uppdaterad:

Sportbladet listar de hetaste förarna i Svenska Rallyt

Efter gårdagens superspecial så drar Svenska Rallyt igång på riktigt idag, fredag. Sportbladet listar de hetaste förarna och tippar deras placeringar.

Foto: Lionel Cironneau, AP
Mikko Hirvonen vann Monte Carlo-rallyt, Sportbladet tippar att han vinner Svenska Rallyt också.

Marcus Grönholm, Finland, Ford Focus ➕➕➕➕

Kommentar: Har fem vinster i Svenska Rallyt, trivs på underlaget och känner vägarna väl. Grönholm lade av 2007 och kör i år i Fords B-team. Han har varit borta från världseliten lite för länge och har inte en lika konkurrenskraftig bil som Hirvonen och Loeb. Har rutin i massor och är absolut en kandidat för pallen, men har inte riktigt material för att slåss om segern.

Sportbladet tippar Grönholms placering: Fyra.

Mikko Hirvonen, Finland, Ford ➕➕➕➕➕

Kommentar: Har aldrig vunnit Svenska Rallyt, men har flera gånger varit både tvåa och trea. Trivs gott på underlaget och är den främste utmanaren till VM-titeln. Det här är året kan bli Hirvonens om han spelar sina kort rätt. Men för att VM-guldet ska bli hans måste han ha marginalerna på sin sida. En vinst i Svenska Rallyt kan bli avgörande och eftersom underlaget passar finländaren bättre än värste konkurrenten Loeb är detta Hirvonens chans att skaffa sig ett övertag. Pressen blir tuff, men Hirvonen är mogen att bära favoritskapet.

Sportbladet tippar Hirvonens placering: Etta.

Jari-Matti Latvala, Finland, Ford ➕➕➕

Kommentar: Vann Svenska Rallyt 2008 och är en stor talang. Får ses som andreförare i Fordteamet bakom Mikko Hirvonen. Latvala har varvat toppresultat med riktiga bottennapp och har än så länge varit lite för ojämn och orutinerad i sin körning. Får han allt att stämma och undviker misstag är han en vinnarkandidat på vinterväglag.

Sportbladet tippar Latvalas placering: Trea.

Sébastien Loeb, Frankrike, Citroën ➕➕➕➕

Kommentar: Med sina sex VM-titlar är Loeb redan historisk. Hans favoritunderlag är asfalt och han har bara en seger i Svenska Rallyt sedan tidigare. 2008 fick han bryta sedan han kört av vägen och skadat motorn så illa att han inte kunde fortsätta. Fransmannen är så pass allround att han absolut kan vinna i Värmland, men i denna tävling är han trots allt inte favorit.

Sportbladet tippar Loebs placering: Tvåa.

Petter Solberg, Norge, Citroën ➕➕➕➕

Kommentar: Har en seger i Svenska Rallyt, 2005. Den nya bilen har förhoppningsvis gett Solberg en nytändning samtidigt som det tar mycket kraft att driva eget team. Solberg har erfarenhet och är en duktig förare, men kan inte riktigt matcha Fordförarna Hirvonen och Latvala.

Sportbladet tippar Solbergs placering: Femma.

Kimi Räikkönen, Finland, Citroën ➕➕

Kommentar: F1-mästaren gör VM-debut och har fortfarande mycket att lära. Det är ingen tvekan om att Räikkönen kan köra bil, men att direkt bli konkurrenskraftig i en ny disciplin är höga krav även för en världsmästare. Det är inte rimligt att tro att Räikkönen kan ha med tätstriden att göra, viktigast för honom är att ta sig i mål helskinnad och skaffa sig erfarenhet.

Sportbladet tippar Räikkönens placering: Sjua.

Daniel Sordo, Spanien, Citroën

Kommentar: Loebs teamkamrat Daniel Sordo är en duktig förare i en bra bil, men vinterrallyn passar honom inte direkt som handsken. Sordo kommer att komma mer till sin rätt på grus- och asfaltrallyna. Han har startat rallyt bra på superspecialen på travbanan i Karlstad där han var snabbast. Men tyvärr tror Sportbladet inte att det håller hela vägen.

Sportbladet tippar Sordos placering: Sexa.

Så går det för de svenska förarna

Det lär bli knallhård i svenskduellen mellan P-G Andersson, Patrik Sandell och Patrik Flodin. Alla tre är mycket talangfulla, men de har lite olika förutsättningar för sina satsningar. Sandell har klart för en hel VM-styrning medan Andersson och Flodin fortfarande jobbar för att få ihop det.

P-G Andersson, Sverige, Škoda Fabia ➕➕➕➕➕

Kommentar: Med två JVM-guld så finns det kapacitet så det räcker och blir över hos Andersson, har han bara en konkurrenskraftig bil att köra så är han livsfarlig. Vinterväglag och snabbåkta sträckor passar honom och i Svenska Rallyt är han på hemmaplan. Det är ingen tvekan om att P-G är snabbaste svensk om bilen bara håller hela vägen.

Sportbladet tippar Anderssons placering bland svenskarna: Etta.

Patrik Sandell, Sverige Škoda Fabia ➕➕➕➕

Kommentar: Har kört sin Super 2000-bil i flera säsonger nu och det som verkligen talar för Sandell är att han har lärt sig behärska bilen. Han är också mycket seriös i sin träning och har ett bra kontrakt med Red Bull, vilket gör att han har goda förutsättningar att köra bra under hela VM-serien. Men i Svenska Rallyt får han finna sig att vara i bakvattnet efter P-G Andersson.

Sportbladet tippar Sandells placering bland svenskarna: Tvåa.

Patrik Flodin, Sverige, Subaru Impreza ➕➕➕➕

Kommentar: Flodin har inte riktigt fått till det i Svenska Rallyt tidigare, men han har kapacitet och när han nu får ratta det ryska teamets Subaru istället för Mitsubishin, ökar chanserna till en bra prestation. Förr eller senare måste det lossna, Flodin är duktig på snö och lyckas han hålla tungan rätt i mun så kan det gå mycket bra. Men Anderssons speed och Sandells disciplin blir svår att rubba.

Sportbladet tippar Flodins placering bland svenskarna: Trea.

Per-Arne Sääv, Sverige Škoda Fabia ➕➕➕

Kommentar: Rookie i VM och ny i bilen. Sääv har allt att vinna, det är ingen som förväntar sig att han ska ge Andersson, Sandell och Flodin en match, men han kan absolut bjuda på spektakulär körning under tävlingen.

Sportbladet tippar Säävs placering bland svenskarna: Fyra.

Magnus Samuelsson, Sverige, Subaru Impreza ➕➕

Kommentar: Världens starkaste man, tillika Let's Dance-vinnaren Magnus Samuelsson får förverkliga pojkdrämmen att ratta en rallybil i sällskap med världseliten. Tar han sig runt är det en prestation. Samuelsson har ett starkt motorintresse, men i det här sammanhanget är han en glad amatör. Kan bli rolig för publiken att följa även om han naturligtvis inte kan matcha någon av de andra svenskarna.

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport

Rally