Dramatik – under ordnade former

SPORTBLADET

Rallyt tar steget till en arenasport

KARLSTAD

Mitt ute i skogen, där granarna står som rakast och älgarna eller vargarna brukar härska, blir årets svenska VM-rally plötsligt en arenasport.

  Specialbyggda läktare, storbilds-tv och fiffiga fotoceller som mäter hur långt bilarna flyger.

  - Det blir nog mer sådant framöver, tror Bertil Klarin, vd i VM-rallyt.

Han har varit med sedan 1970-talet. Då jobbade alla gratis med rallyt, publiken inte betalade entré, och myndigheterna hjälpte till så gott de kunde.

  Att Klarin lade 14 dagar av semestern på att jobba med banan var inget konstigt.

  I dag är det annorlunda.

  Sjukvården, den sparkravstyngda, har inte längre råd att bjuda på något. Polisen ville också ha betalt i år, men man hittade till slut en lösning som inte sved så hårt i plånboken. Och - viktigast av allt - åskådare som betalar för att gå ut i skogen och titta på bilar, vill ha rejäl valuta för pengarna.

Koll vid krönet

  Därav uppstället kring Colin's Crest, det förrädiska backkrönet mitt inne i skogen, där bilarna flyger så långt.

  - Upplevelserna måste bli lättillgängliga, säger Christina Lundqvist, tävlingsledare i det svenska VM-rallyt.

  Krönet har fått sitt namn efter skotten Colin McRae, som för tio-elva år sedan felbedömde farten och flög längre än vad som borde ha varit möjligt. Nu är det våghalsarnas favoritplats.

  Förr fick fansen pulsa i snön nedanför backkrönet, för att få höra bilarna mullra i fjärran. De hörde vrålet, det var full laddning, kanske 180 km/tim och så plötsligt - tjoff - kom bilarna som kanonkulor över krönet, flög 30-40 meter och landade längre ner.

  Agnarna skiljdes från vetet. Ju vildare satsning, desto mer jublade publiken.

  I dag, med den nya tidens rallytänk, blir det ännu häftigare. Storbilds-tv följer bilarna där publiken annars inte kan se dem. Man får se hur föraren satsar mot krönet och så kommer flygturen, i repris efter repris om den nu var värd det.

  Nytt för året är att fotoceller mäter hopplängden. Ingen behöver gissa.

Ekonomisk ryggrad

  Förr, när tävlingen kördes även på natten och folk stod vid stockeldar och grillade korv och drack något starkt och värmande, var behållningen av några bländade rallyljus som virvlade förbi i nattmörkret, ganska begränsat: Var det Stig Blomqvist, eller..nä, nog var det väl Mikkola? Eller...

  Nu ska det vara garanterade upplevelser. Det ger rallyt den ekonomiska ryggrad den behöver. Omsättningen är cirka 20 miljoner kronor och man räknar med att cirka 90 000 åskådare är ute i skogarna och kollar.

  - Många är på flera sträckor och räknar man varje besök som en person hamnar siffran vid 200 000-250 000 åskådare, säger Christina Lundqvist, tävlingsledare för rallyt.

  Nästan 70 procent av besökarna kommer utifrån, bara 30 procent är värmlänningar. Räknar man bort dem så visar undersökningar att näringslivet i regionen tar in 38,5 miljoner kronor extra via rallyt under tävlingsdagarna.

TT

ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport