Tänker slå tillbaka

SPORTBLADET

Brawnteamet vill ta tillbaka initiativet igen

Favoritbanan Jenson Button är revanschsugen och vill ta tillbaka initiativet i Formel 1 igen. FOTO: AP

Först Sebastian Vettel, sedan Mark Webber.

Red Bull har regerat.

Nu ska Brawn slå tillbaka.

– Ungern har alltid varit mitt favoritlopp, säger Jenson Button.

VM-ettan har fått se hur hans ledning krympt de senaste båda loppen, men hela Brawnteamet är laddade för att ta tillbaka initiativet.

– Silverstone och Nürburgring var enormt frustrerande för hela teamet, vi lyckades inte få ut max av vår bil, förklarar teamchef Ross Brawn i ett pressmeddelande och han medger att konkurrenterna tagit ett stort kliv framåt i sin utveckling.

– Under den första delen av säsongen var vår bil fantastisk och vi är övertygade om att potentialen fortfarande finns där. Det var väldigt ovanliga omständigheter som gjorde att vi hade sådana problem i de senaste två loppen.

Lär bli varmt

Bland annat fick de problem med däcken när det var relativt kallt i luften, men de låga temperaturerna lär knappast bli något problem i Ungern. Den tävlingen är känd för att vara riktigt riktigt varm och enligt de väderleksrapporterna i går tisdag så ska det bli soligt och hett i helgen.

– Vi ska se till att vi får ut max av bilen och vi har även med oss endel förbättringar så att vi kan behålla vår plats i VM-toppen, säger Ross Brawn.

– Det handlar om en stor aerodynamisk uppdatering.

Men några detaljer vill teamchefen inte avslöja förrän det är dags för fredagens träningspass.

Har vunnit där förr

Hungaroring är även en bana som passar Brawns båda förare, både Jenson Button och Rubens Barrichello har vunnit där.

– Jag har speciella minnen från banan eftersom jag vann mitt första GP-lopp där för tre år sedan. Det är fantastiskt att få komma tillbaka och ha chansen att vinna där igen, säger Jenson Button.

– Banan är tuff, den är trång och det finns inga ställen att återhämta sig på under ett varv. Den har en bra rytm och det är en bra mix av snabba och långsamma kurvor, vilket är roligt. Dessutom är det svårt att hitta rätt inställningar eftersom fästet på banan förändras under helgen.

ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport

Formel 1