Ferrari, Mercedes eller Red Bull – vilka är bäst i F1?

avAnna Andersson

Publicerad:
Foto: Pixathlon/REX / REX
Ferraris Sebastian Vettel

Läget hos teamen inför premiären av Formel 1 2020

BARCELONA. Vem talar sanning? Troligen ingen alls.

Vem ljuger? Knappast någon.

Däremot kan vi garantera att samtliga F1-team bluffar på ett eller annat sätt.

I sex dagar har de tio teamen i Formel 1 testat i Barcelona, de hävdar med bestämdhet att de har kört efter sina program och inte kikat på något annat team. Samtidigt samarbetar samtliga team med fotografer som arbetar både längs banan och i depån för att få bilder av nya detaljer och det sätt som bilarna rör sig på banan.

De resultatlistor som rullar ut är det inte heller värt att lägga något fokus på eftersom däcken skiljer sig åt, bilarna har olika mängd bränsle och alla är måna om att visa så lite som möjligt.

– Det är tester och alla tittar, det är klart att vi har dragit på prestandan emellanåt. När ingen tittar, säger Sebastian Vettel med ett leende.

Mercedes är inte helt nöjda med sina förberedelser, Red Bull påpekar att M Mercedes inte visar rätt fart och Ferrari har utvecklat bilen på önskat sätt, men tvingats kompromissa med farten på rakan.

– Vi ska inte räkna med någon seger under säsongsinledningen, vårt fart är lägre än konkurrenternas, säger Ferraris teamchef Mattia Binotto när han möter media.

– Jag leker inte med er utan, detta är vår sanna potential.

Men frågan är hur mycket han bluffar i det ögonblicket?

Svaret får vi i Australien om två veckor.

Ferrari döms för fusk - läs F1-bloggen om beskedet inför premiären

Foto: Pixathlon/REX / REX

Annas motor – så är tempen på teamen inför F1-premiären

Pole position

Mercedes

Teamet har tagit 12 VM-titlar på sex år och dominerat sporten under detta reglementet, det finns ingen anledning att tro att teamet inte ska vara med i kampen om två nya VM-titlar. Teamet har sett fortsatt stabila ut under testerna, tagit fram det nya systemet DAS som alla snackar om och även om det varit lite små problem här och var är de ingenting att bekymra sig över. Det är det testerna är till för.

2) Red Bull

I fjol var Honda en ny motorpartner och det tog ett tag innan chassin och motorn fungerade tillsammans, men avslutningen på säsongen var bra. Nu har Red Bull haft en hel del nyheter på bilen, den är i bättre form än för ett år sedan och samarbetet med Honda har intensifierats. Det finns all anledning att hålla koll på Max Verstappen i år.

3) Ferrari

Med förare som Sebastian Vettel och Charles Leclerc är Ferrari alltid en kandidat till segrar, men under testerna har teamet inte imponerat. Stämmer det med verkligheten? Alla som följer F1 vet att Ferrari aldrig visar allt. Målsättningen inför 2020 har varit att utveckla bilen så att den blir snabbare i kurvorna och det har teamet lyckats med, nackdelen är dock att det gör bilen något långsammare på rakorna. Det är en kompromiss som är svår att undvika.

4) Racing Point

En kopia av Mercedes hånar konkurrenterna och det finns många likheter. Det är tydligt var Force India hittat sin inspiration. Men med nya pengar in i teamet har man satsat för att återta plats fyra i konstruktörs-VM och modet att utmana gör att de är ett av utropstecknen från testerna.

5) McLaren

Det är otroligt jämnt mellan teamen mitt i fältet. Alla hävdar att de tagit stora steg framåt, så även McLaren. Men var de står i förhållande till varandra är omöjligt att säga. McLaren var fyra 2019, teamchef Andreas Seidl verkar ha fått ramarna att stämma, men under normala omständigheter räcker det inte för en pallplats. Istället handlar det om att vara bäst av resten.

6) Renault

Renault är det enda teamet som inte drabbats av någon form av motorproblem. Både bilen och motorn har visat på tillförlitlighet, verkligheten har visat sig något bättre än de siffror som vindtunneln gav. En positiv start på året.

7) Alpha Tauri

Toro Rosso har blivit Alpha Tauri och till årets säsong har det nya teamet fått så många detaljer som reglerna tillåter av Red Bull. Dessutom har man en Hondamotor som gjort ytterligare framsteg. Det bör räcka för att vara med mitt i fältet.

8 ) Alfa Romeo

Bortsett från Brasiliens GP var hösten 2019 tung för Alfa Romeo och den stora målsärttningen under testerna har varit att hitta en konstant bas att stå på. Vad Kimi Räikkönen är kapabel till vet vi, även om finländaren är 40 år är han en av fältets bästa förare. Något större frågetecken för Antonio Giovanazzi.

9) Haas

2019 var det värsta i stallchef Günther Steiners långa F1-karriär. En känslomässig bergochdalbana, men var står teamet i år? Det är omöjligt att säga. Enligt Kevin Magnussen finns potentialen där, men sedan är frågan hur mycket konkurrenterna har förbättrats.

10) Williams

Motorn fungerar bra, säsongsstarten har varit betydligt bättre än förra året och Claire Williams är hoppfull. Hon ser sitt Williams mitt i fältet, men även om Williams har ryckt upp sig har konkurrenterna också gjort det. Därför är det svårt att veta var teamet står.

Motorstopp

VM-säsongen 2020

Den 15 mars ska F1 starta i Australien för att sedan resa vidare till Bahrain och Vietnam, men efter coronavirusets utbrott har båda de sistnämnda nationerna infört restrektioner för inresande. Kinas GP har redan skjutits på framtiden och även om ambitionen är att genomföra deltävlingen är det nu osäkert om samtliga lopp kan genomföras i år eller om säsongen kommer att kortas ner.

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport

Formel 1