Ken Block kör svenskt

avJohanna Mörtberg

SPORTBLADET

Rallycrossförare bygger amerikanens nya rallybil

Foto: Monster World Rally Team
Ken Blocks nya Ford Fiesta har byggts av Olsbergs MSE som drivs av svenske rallycrossföraren Andréas Eriksson.

När amerikanen Ken Block gör sig redo för premiären i den amerikanska rallyserien kommer han till start i en grönsvart monsterbil som har haft en rallyvärldsmästare bakom ratten.

Förra året rattade den finländske rallyvärldsmästaren Marcus Grönholm den rödvitblåa Ford Fiestan uppför Pikes Peak. Nu har bilen byggts om till ett grönsvart monster som står redo för Ken Block när han startar Sno-Drift rally i Atlanta på fredag.

Bilen har byggts av Olsbergs MSE, med den välbekante rallycrossföraren Andréas Eriksson som är grundare och delägare i OMSE.

– Det känns roligt och jag känner mig stolt över uppdraget med Ken Block. Det är ett bevis på att vi nu kan konkurrera även på ett internationellt plan, säger Andréas Eriksson i ett pressmeddelande.

Block känd för vilda bilhopp

Ken Block som tidigare gjort sig känd för den breda publiken med två spektakulära filmklipp på You Tube, Gymkhana I och II, började köra rally 2005 och har tävlat i den amerikanska rallyserien. I år ska han även köra rally-VM i en Ford Focus som har byggts av M-sport, samma firma som också står bakom Mikko Hirvonen och Jari-Matti Latvalas VM-bilar.

Senare i år kommer Block att spela in en tredje film, Gymkhana III och här kommer han att köra en Ford Fiesta som Olsbergs MSE bygger speciellt för filmen.

– Att bygga Gymkhanabilen känns extra roligt, Det är något utöver det vanliga där vi har fullständig ingenjörsfrihet, vilket känns mycket inspirerande, säger Andréas Eriksson.

Inför helgens deltävling i Rally America är dock förväntningarna modesta. Block har haft svårt att prestera i Sno-Drift Rally och förhoppningen är att han tar sig i mål denna gång. Men Eriksson tror att Block har mer att ge under säsongen.

– Målet är självklart att Ken Block ska vinna Rally America men det är också ett bra tillfälle att visa att svensk teknik håller hög nivå i världen, säger Eriksson.

ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport

Rally