Blev skräckslagen av skidflygning – nu pilot

Foto: TT
Thomas Morgenstern.
SPORTBLADET

Kraschen i skidflygning gjorde honom skräckslagen och fick den trefaldige OS-mästaren att lämna sporten för gott.

Nu har Thomas Morgenstern, 31, funnit en ny sysselsättning.

Som helikopterpilot.

– I början var jag väldigt nervös då vinden påverkade helikoptern. Men med tiden har jag lärt mig hantera rädslan, säger backhopparikonen till Ilta-Sanomat.

Skidflygning är extremgrenen inom backhoppningen med längre backar och högre fart som logiskt nog ger längre – och mer riskfyllda – hopp. Världsrekordet ligger på hiskeliga 253,5 meter av österrikaren Stefan Kraft satt i Norge i mars 2017.

Den 10 januari 2014 skulle Thomas Morgenstern, tiofaldig världsmästare och en av världens bäste backhoppare, flyga i fruktade Kulm-backen hemma i Bad Mitterndorf i Österrike.

Men i stället för att sväva drygt 200 meter förlorade han kontrollen direkt efter uthoppet, kraschade i backen i en hastighet över 100 kilometer i timmen, tappade medvetandet, voltade runt och slog i huvudet flera gånger i nedfarten.

Morgenstern fördes till sjukhus och många befarade det värsta.

Foto: TT

I OS 38 dagar efter hjärnblödning

Han klarade sig förhållandevis okej.

Den medicinska undersökningen visade att 27-åringen drabbats av en hjärnblödning. Efter ett dygn vaknade han, hade inga minnen av det som skett, men hade ändå klarat sig utan synbara bestående men.

38 dagar senare tävlade han mot alla odds i OS i Sotji.

Han var en i kvartetten av österrikare som tog silver i lagtävlingen – fjärde OS-medaljen i karriären för Morgenstern efter två guld i Turin 2006 (ett individuellt i stor backe, ett i lag) och ett i Vancouver 2010 (lag).

Men lagsilvret i Ryssland var också början på slutet, berättar han i en intervju med finländska tidningen Ilta-Sanomat.

– När jag kom tillbaka till sjukhuset från Sotji för rehabilitering upptäckte jag att det som hänt i Kulm hela tiden fanns i mina tankar. Det var en skräck som jag aldrig tidigare känt, säger Thomas Morgenstern till tidningen.

Orsaken till kraschen hade inget med vind eller utrustning att göra utan ”helt hans eget fel”, förklarar han i intervjun.

Misstaget: efter uthoppet träffade skidornas ändar varandra, han tappade kontrollen över den vänstra skidan och kraschen var oundviklig.

”Som en panikattack”

Beslutet att lägga av kom under försäsongen några månader efter OS då han begick samma misstag under ett träningsläger i Innsbruck. Han kraschade igen – denna gång dock utan att skadas.

– Mitt hjärta slog helt galet i flera minuter efter att jag kommit ned. Det var som en panikattack. Strax därefter meddelade jag min tränare Heinz Kuttin att min karriär var över, säger Thomas Morgenstern till Ilta-Sanomat.

Trots krascherna och skräcken för höjderna och vindarna har han valt ett udda yrke efter idrottskarriären.

”Det väcker minnen”

Redan två innan karriären tog slut, 2012, tog Morgenstern en privat pilotlicens och efter beslutet att lägga av har intresset förstärkts.

I april ska han vara klar yrkespilot.

– I början av flygskolan var jag väldigt nervös då vinden väldigt lätt påverkar helikoptern. Det väckte minnen från backhoppningen, oftast tråkiga sådana. Men med tiden lärde jag mig att hantera rädslan. Det har också mycket med att göra hur jag hanterade kraschen i Kulm, säger Thomas Morgenstern.

Numera har han också lite sponsorjobb inplanerat under den tysk-österrikiska backhopparveckan på båda sidor om nyårshelgen.

Huruvida det blir en mer aktiv återkomst till backhoppningen lämnar han öppet.

– Jag utesluter inte det, exempelvis som tränare. Men just nu saknar jag inte backhoppningen i mitt liv, säger Morgenstern till Ilta-Sanomat.

Idrottarna som tjänar mest 00:25
ARTIKELN HANDLAR OM