Guide: Så fungerar världens motorsport
Många miljoner människor följer bilsporten världen över, men vad är egentligen skillnaden på de olika mästerskapen?
Sportbladet har gjort en jämförelse över bilsportens tolv viktigaste mästerskap.
Kolla in vilka bilar som är snabbast, i vilken serie det är flest svenskar, vem som tjänar mest och vilka förare som är flitigast. Dessutom är det bara en serie som kräver körkort.
Formel 1
Vad: Motorsportens kungaklass.
Tillverkare – bil och motor: Mercedes, Ferrari, McLaren, Renault, Honda.
Motorer: V6, 1 600 cm³, hybrid.
Svenskar: Marcus Ericsson, Sauber. Plats 17 när fem lopp återstår.
Säsongsbudget: Upp till 2,3 miljarder kronor för ett team med två förare.
Antal lopp under året: 19.
Körkort/licens: Nej/Superlicens.
Prestanda: 830 hästkrafter.
Maxfart: 354 km/timmen.
Vikt, inkl förare: 702 kg.
Tjänar mest: Lewis Hamilton (330 miljoner kr
GP2
Vad: Serien under F1.
Tillverkare – bil och motor: Dallara/Renault.
Motorer: V8, 4 000 cm³.
Svenskar:
Gustav Malja körde ett lopp i år.
Säsongsbudget: Upp till 11 miljoner kronor per förare.
Antal lopp under året: 20.
Körkort/licens: Nej/internationell C-licens.
Prestanda: 612 hästkrafter.
Maxfart: 332 km/timmen.
Vikt, inkl förare: 688 kg.
Tjänar mest: Sponsorerna betalar förarplats och löner.
GP3
Vad: Supportserie till F1. För många serien innan GP2.
Tillverkare – bil och motor: Dallara, AER.
Motorer: V6/ 3 400 cm³.
Svenskar: Jimmy Eriksson, Koiranen GP. Plats sex när tre tävlingshelger återstår.
Säsongsbudget: Upp till 7 miljoner kronor.
Antal lopp under året: 16.
Körkort/licens: Nej/Internationell C-licens.
Prestanda: 400 hästkrafter.
Maxfart: 285 km/timmen.
Vikt, inkl förare: 630 kg.
Tjänar mest: Sponsorer köper en plats i ett team och betalar lön.
FORMEL 3-EM
Vad: Serie som utbildar förare mot F1.
Tillverkare – bil och motor: Dallara/ Mercedes och VW.
Motorer: V4, 2 000 cm³.
Svenskar: Felix Rosenqvist, Prema. Han vann mästerskapet förra helgen.
Säsongsbudget: Upp till 6,6 miljoner kr per förare.
Antal lopp under året: 33.
Körkort/licens: Nej/internationell C-licens.
Prestanda: 240 hästkrafter.
Maxfart: 260 km/timmen.
Vikt, inkl förare: 565 kg.
Tjänar mest: Sponsorer köper en plats i ett team och betalar lön.
FORMEL 4
Vad: Första formelbilsserien efter go-kart.
Tillverkare – bil och motor: Tatuus/Abarth.
Motorer: 4 cylindrar, 1 400 cm³.
Svenskar: Joel Eriksson, Motopark. Han ligger tvåa inför helgens final.
Säsongsbudget: Upp till 2,3 miljoner kronor.
Antal lopp under året: 24.
Körkort/licens: Nej/nationell juniorlicens.
Prestanda: 160 hästkrafter.
Maxfart: 210 km/timmen.
Vikt, inkl förare: 570 kg.
Tjänar mest: Sponsorerna betalar förarplats och löner.
FORMEL E
Vad: Den första serien med eldrivna bilar.
Tillverkare – bil och motor: Dallara/Renault.
Motorer: Elmotor. Efter halva loppet byter förarna bil, först 2018/2019 räcker batteriet ett helt lopp.
Svenskar: Inga.
Säsongsbudget: Upp till 47 milj kr för två förare & ett team.
Antal lopp under året: 11.
Körkort/licens: Nej/internationell B-licens och E-licens.
Prestanda: 272 hästkrafter.
Maxfart: 225 km/timmen.
Vikt, inkl förare: 896 kg.
Tjänar mest: De bästa tjänar... 4 miljoner kr
DTM
Vad: Europas mest prestigefyllda mästerskap med touringbilar.
Tillverkare – bil och motor: Audi BMW, Mercedes.
Motorer: V8, 400 cm³.
Svenskar: Mattias Ekström, Audi, ligger trea när en deltävling återstår.
Säsongsbudget: Runt 570 miljoner kr per tillverkare med åtta förare.
Antal lopp under året: 18.
Körkort/licens: Nej/internationell A eller B-licens.
Prestanda: 500 hästkrafter.
Maxfart: 280 km/timmen.
Vikt, inkl förare: 1 120 kg.
Tjänar mest: Timo Glock, 14 miljoner kr.
WTCC
Vad: VM för touringcars.
Tillverkare – bil och motor: Chevrolet, Citroën, Honda, Lada.
Motorer: 4 cylinder, 1 600 cm³
Svenskar: Rickard Rydell, Team Honda Sweden. Han ligger på plats 20, två deltävlingar återstår.
Säsongsbudget: Ungefär 14 miljoner kronor per bil.
Antal lopp under året: 24.
Körkort/licens: Nej/internationell B-licens.
Prestanda: 380 hästkrafter.
Maxfart: 265 km/timmen.
Vikt, inkl förare: 1 110 kg.
Tjänar mest: Sebastien Loeb, 10 miljoner kr.
NASCAR
Vad: Den bästa serien för touringcars i USA.
Tillverkare – bil och motor: Chevrolet, Ford och Toyota.
Motorer: V8, 5 870 cm³.
Svenskar: Inga.
Säsongsbudget: 236 till 285 miljoner kronor per bil.
Antal lopp under året: 36.
Körkort/licens: Ingen uppgift.
Prestanda: 725 hästkrafter.
Maxfart: 320 km/timmen.
Vikt, inkl förare: 1 474 kg.
Tjänar mest: Dale Enhardt Jr. 208 miljoner kr.
VM I SPORTVAGN
Vad: Med bland annat LMP1 som kör LeMans 24-timmarslopp.
Tillverkare – bil och motor: Audi, Nissan, Porsche, Toyota.
Motorer: Kan välja hybridmotor eller inte. Olika regler gäller beroende på om motorn är hybrid eller inte.
Svenskar: Inga.
Säsongsbudget: Mellan 1,4 och 1,8 miljarder.
Antal lopp under året: 8.
Körkort/licens: Nej, internationell B-licens.
Prestanda: 1 000 hästkrafter.
Maxfart: 325km/timmen.
Vikt, inkl förare: 870 kg.
Tjänar mest: Mark Webber, 19 miljoner kr.
WRC
Vad: Rally-VM.
Tillverkare – bil och motor: Citroën. Ford, Hyundai, Volkswagen.
Motorer: 4 cylinder, 1 600 cm³.
Svenskar:
Jonas Andersson, han är kartläsare hos Mads Östberg.
Säsongsbudget: 290–380 miljoner euro per tillverkare med fyra förare.
Antal lopp under året: 13.
Körkort/licens: Ja/Internationell C-licens.
Prestanda: 335 hästkrafter.
Maxfart: 200 km/timmen.
Vikt, inkl förare: 1 200 kg.
Tjänar mest: Sebastien Ogier, 9 miljoner kr.
RALLYCROSS-VM
Tillverkare – bil och motor: Audi, Citroën, Ford, Peugeot, Volkswagen.
Motorer: 4 cylinder 1 998 cm³.
Svenskar: Timmy Hansen, Johan Kristoffersson, PG Andersson, Mattias Ekström med flera.
Säsongsbudget: Ca 18 miljoner kronor per team.
Antal lopp under året: 13.
Körkort/licens: Nej/Internationell C-licens.
Prestanda: 600 hästkrafter.
Maxfart: 190 km/timmen.
Vikt, inkl förare: 1 300 kg.
Tjänar mest: Många är privatförare med egna team.