Kör för seger igen

avAnna Andersson

Publicerad:
Uppdaterad:

Men nu har Rickard Rydell kompensationsvikt i bilen

Nu till helgen kör Rickard Rydell igen i WTCC.

Den här gången med kompensationsvikt.

Foto: Urban Andersson

I säsongens tredje lopp är det dags för kompensationsvikterna i WTCC, systemet är nytt för 2009 och ska minska skillnaden mellan de olika märkena för att göra tävlingen jämnare. Tidigare har förarna fått olika vikter, numera handlar det om att ett bilmärke får samma ballast. Något som svensken Rikard Rydell var positiv till inför säsongstarten.

– Det är en väldigt bra ändring, när alla bilarna från samma märke har lika mycket vikt så visas det tydligt vilken förare som är snabbast, säger svensken som körd för SEAT:s fabriksteam och har plus 40 kg.

Samma extravikt som vad värsta konkurrenten BMW har.

– Det är också enklare för publiken, det är ingen skillnad på förarna i teamen när det gäller vikt. Förr blev man straffad, var man snabbast en helg så blev det direkt straffvikt nästa och chansen att hänga med i täten var i stort sett borta. Nu hjälper det bilarna som är lite långsammare att komma närmare, men de kommer inte att vara snabbare än oss.

För loppet stadsloppet i Marocko är det följande som gäller:

+ 40 kg: BMW 320si (1.195 kg)

+ 40 kg: SEAT León TDI (1.210 kg)

- 20 kg: BMW 320si (Zanardi) (1.165 kg)

- 20 kg: Chevrolet Cruze (1.160 kg)

- 20 kg: Lada 110 2.0 (1.150 kg)

- 20 kg: SEAT León TFSI (1.150 kg)

Fotnot: Alex Zanardi är ett undantag, den dubbelamputerade föraren har alltid en 30 kg högre basvikt på grund av sin specialbyggda bil.

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport

DTM

WTCC