En fotbollströja är mer än ett plagg

SPORTBLADET

Simon Bank: Tröjan kan vara det bästa som händer Hammarby i vinter

Först kom fiaskohösten, sedan vintern med ett köpstopp som en varmvåt filt över Anders Linderoths rynkade panna.

Det viktigaste som händer Hammarby kan alltså vara det här.

En tajt tröja.

Foto: Reals nr 23 - storsäljare.

Hammarbys fotbollslag har skrivit kontrakt med en italiensk producent av sportkläder. De ska byta tröja. Den nya är tajt, enkel och grönvit.

Konstpaus.

Varför behöver vi veta det här?

För inte särskilt länge sedan, i en värld som liknar vår, var nyheter som den här inget annat än vinterterapi, förströelse för fanatiska män med för mycket fritid.

Så är det inte längre.

Gerard Houllier, en av männen bakom det franska fotbollsundret och mannen bakom Liverpools problem på senare tid, uttryckte det så här:

- Det finns inget viktigare, utom Gud och din familj, än tröjan du bär.

Houllier tänkte mer på lojalitet när han sa det, mindre på pengar. Men han hade en poäng, även när det gäller ekonomin. Tröjor och avtal om vem som ska tillverka vilken klubbs tröjor är inte en bisak.

Big business

Tröjor är big business, stora affärer. Och stora affärer ger stora följder.

I de moderna storfotbollsföretagen - klubbar, hette de förr - finns det två saker som ger mer pengar än något annat. Den ena är tv-rättigheter, den andra är marknadsintäkter. Tröjförsäljning, reklamkontrakt, varumärkesbyggande och en massa annat ekonomiskt mambo-jambo. Man behöver inte tycka om det, men det finns där ändå.

I en värld som ser ut så blir små saker viktigare än någonsin.

Som en ny tröja.

Det tog David Beckham mindre än ett halvår att sälja en miljon Real Madrid-tröjor. De kostar närmare 700 kronor styck. Räkna på det ett tag.

Bajens chanser ökar

Hammarby är nu inte Real Madrid (även om ett av reservställen är ganska likt Madrids förstaställ).

Hammarby är inte ens Real Malmö.

Men nu har de skrivit ett avtal som bara IFK Göteborg, Djurgården och Malmö FF kan komma i närheten av. Sju miljoner kronor om året. Chansen - eller risken, om man är lagd åt det hållet - till ett Stockholmslag i den allsvenska toppstriden har precis ökat rejält. Minst.

När Flemming Östergaard, FC Köpenhamns egen Don Ø, i somras slöt ett fyraårsavtal med Kappa räknade han med en förtjänst för klubben på närmare 50 miljoner svenska kronor. FCK har ökat sin tröjförsäljning med 20 procent sedan dess.

I en värld där fotboll är "produkt" och supportrar är "kunder" är en tröja mer än ett plagg.

Ny design som lönar sig

En rätt designad tröja kan locka nya kunder, eller förstärka lojaliteten med de kunder du redan har. Det är ingen slump att de mindre klubbarnas tröjor ofta är mer reklamsolkade än storklubbarnas. De drar inte in tillräckligt med pengar på tröjförsäljning för att ha råd att vara sparsmakade.

Nu kliver italienska Robe di Kappa in på den traditionellt tyskdominerade svenska marknaden. Designen är som den brukar, tajt och stilren som hos till exempel Tottenham.

För Hammarbys del betyder det större ekonomiska muskler, för de övriga klubbarna betyder det att konkurrensen om tröjkontrakten ökat.

För supportrarna betyder det nog mest samma sak som det alltid betytt. Vinterterapi och lite förströelse.

Hammarbys nya tröjor ser rätt snygga ut. Gröna och vita och lite tajta sådär. Än sen då?

Simon Bank