Ericsson: ”En sak som har oroat mig”

avAnna Andersson

Publicerad:
Uppdaterad:

F1-debutanten måste banta ännu mer: ”Har oroat mig”

Han har ett F1-kontrakt.

Nu måste Marcus Ericsson, 69 kilo, banta.

– Det är en sak som har oroat mig, säger han.

I år genomgår F1 den största regeländringen någonsin. Det blir en V6 Turbomotor 1,6 Liter istället för V8 med 2,4 liter och den väger ungefär 50 kg mer än fjolårets aggregat. Kers kallas nästa år för ERS och blir kraftigare än tidigare och växellådan kommer att väga mer.

Därför har minstavikten på bilen och föraren höjts från 642 till 690 kg, men eftersom de nya delarna väger mycket så måste föraren väga mindre. Stallen vill ha så lätta förare som möjligt för att kunna placera ut vikter på de ställen i bilen där de passar bäst, allt för att optimera bilen och få den så snabb som möjligt.

– Vikten är en sak som har oroat mig. Det är inte lätt för oss förare som är lite längre att gå ner i vikt, säger F1-debutanten Marcus Ericsson som är 180 cm lång och väger 69 kg.

”Tränat stenhårt”

Förare som Sebastian Vettel (174 cm), Fernando Alonso (171 cm) och Felipe Massa (166 cm) är betydligt kortare och väger också mindre, Massa väger bara

59 kg, Vettel 64 kg och Alonso är 68 kg tung. Det ger en fördel.

– Sedan jag fick veta att F1 var ett alternativ för mig har jag tränat stenhårt och jobbat på alla detaljer, från att stärka nacken till kosten, berättar Marcus Ericsson som kör för Caterham.

– Jag har gått ner tre kilo sedan i november utan att förlora någon muskelstyrka. Alla detaljer är otroligt viktiga, så jag jobbar vidare på att bli lättare utan att förlora styrka.

Hur mycket måste du gå ner till?

– Jag vet inte. Problemet är att stallet inte heller vet det eftersom man inte riktigt vet hur mycket bilen kommer att väga. Det är på gränsen så det handlar om att gå ner så mycket som möjligt.

”Det är nu det gäller”

Vad är möjligt?

– Jag måste behålla styrkan. Jag kan inte köra runt som ett skelett. Det ger inga resultat. Jag måste orka köra i de farterna och stå emot krafterna i upp till två timmar.

För att optimera sin träning har han arbetat tillsammans med ett italienskt företag som specialiserat sig på att hjälpa racerförare, både med fysiken och med den psykiska träningen.

Han har tränat nacken med extra vikter för att klara av den belastning som F1 utsätter honom för och arbetat på att kunna prestera på topp under en längre period.

– Jag måste bli jämnare och jag har jobbat på att jag ska kunna ta fram max, säger han.

– Jag vet att jag kan prestera. Det är nu det gäller.

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport

Formel 1