Sänkte sitt eget favoritlag – från läktaren

Troy Caldwell: ”Lovar er att jag inte gjorde något fel”

SPORTBLADET

Han firade vad han trodde var en homerun för favoritlaget.

Men plötsligt insåg Houston Astros-supportern Troy Caldwell att domaren hade blåst av spelet – för att han själv hade stört spelet från sin plats på läktaren.

– Jag behöver skydd för att komma ut härifrån, säger han efter matchen.

Boston Red Sox närmar sig en plats i World Series – den åtråvärda finalen av den amerikanska baseballigan.

Efter nattens seger mot Houston Astros (8–6) har nu laget 3–1 i matcher.

Matchens stora höjdpunkt var när Houstons slagman José Altuve - hela ligans MVP i fjol - drog på en riktig drömträff och såg ut att fixa två poäng till laget via en homerun – men så blev inte fallet.

Hade åkt 130 mil

Boston-spelaren Mookie Betts försökte desperat att sträcka sig efter bollen med sin handske, men bollen närmade sig läktaren och gick ut över räcket och in i publikhavet.

Houston-fansen firade de två homerun-poängen, men plötsligt dömde domaren Joe West bort allt.

Anledningen? Åskådaren Troy Caldwell – som egentligen bor i Atlanta men hade åkt drygt 130 mil till födelsestaden Houston – sträckte fram sina händer mot bollen, och enligt domaren störde han Mookie Betts när han skulle fånga bollen.

– Jag vet inte vad som hände. Jag känner till regler och jag sträckte mig inte över linjen. Jag lovar er att jag inte gjorde något fel, säger han själv till Houston Chronicle.

– Säkerhetsvakter kommer behöva eskortera mig härifrån nu.

Foto: Bob Levey / GETTY IMAGES NORTH AMERICA

Ett kontroversiellt beslut

Reglerna säger att spelet ska blåsas av direkt (och slaget ogiltigförklaras) om en åskådare stör spelet inne på planen. Men samtidigt gäller inte detta om en spelare sträcker sig över räcket och publiken för att fånga en boll. Detta sker på egen risk.

I detta fall har det diskuterats i efterhand huruvida Mookie Betts handske var inne i publikhavet eller inte när han försökte fånga bollen. Var den det – och han missade – borde det blivit en homerun. Men domaren valde alltså att bedöma situationen som att bollen fortfarande var inne på planen – och Altuves homerun dömdes bort.

Troy Caldwell hade således ”sänkt” sitt eget lag.

– Jag rörde aldrig bollen, det kan jag garantera er. Men jag nuddade definitivt bollen. Den rörde min hand. Men jag skäms över att jag missade att fånga den, säger han enligt ESPN.

”Det här är ju brutalt”

Många har valt Troy Caldwells sida i detta fall. Bleacher Reports krönikör Scott Miller skriver på Twitter att domarens beslutet var felaktigt då bollen redan var uppe på läktaren när krocken mellan hand och handske inträffade.

”Det som hände är hemskt. Det skulle ha varit en homerun. Det här är ju brutalt”, skriver han.

Domaren Joe West har sett situationen i efterhand och står fast vid sitt beslut.

”Här är hela händelseförloppet. Han (Altuve) slår bollen mot högra sidan av planen. Han (Betts) hoppar upp för att försöka fånga den. Åskådaren stör honom inne på planen. Det är därför jag dömde som jag gjorde”.

ARTIKELN HANDLAR OM