Fri körning enkelt sätt att förlora en VM-titel

SPORTBLADET

Tydliga roller i teamet
kan underlätta guldjakt

Foto: Sebastian Vettel blir omringad av journalister som vill veta hur det gick till när han och Mark Webber körde ihop.

Låt båda köra fritt för guld.

Är det sunt – eller ett enkelt sätt att förlora ett VM-guld?

Jag håller på det senare.

Efter kollisionen mellan Red Bulls båda förare i Turkiet så pratas det om två saker. Om vems fel det var.

Och om Red Bull gör rätt som låter båda förarna köra fritt för ett VM-guld.

Det låter naturligtvis vackert när man säger att ”i vårt stall får båda köra för ett VM-guld” och vi minns alla hur trist det var att se F1 när man redan på förhand viste att Michael Schumacher skulle vinna eftersom Ferrari satte in Rubens Barrichello som en extra mur.

Han var en teamkompis som inte hade någon annan uppgift än att vara bromskloss. Deras taktik var framgångsrik, men förödande för sporten.

Därför är teamorder förbjudna i dag.

McLaren förlorade givet guld

Men det måste finnas en sund medelväg. Alla minns hur McLaren kastade bort ett givet guld till Ferraris fördel när Fernando Alonso och Lewis Hamilton inte klarade av att konkurrera 2007.

Och i går kom nästa exempel på att man inte är någon annan än sig själv närmast.

Red Bull körde bort 28 poäng och det var tredje gången i år som Sebastian Vettel slarvat bort en möjlig seger. Det är 75 poäng.

Han hade varit i överlägsen VM-ledning och teamet hade lett märkes-VM.

Katastrof för Red Bull

För Red Bull var detta en katastrof. Det är oacceptabelt att kasta bort en säker dubbelseger på det sättet och det kan kosta ett, kanske två VM-guld.

Självklart ska man inte ha en förutbestämd segrare, som Ferrari under 2000-talet. Men för att fri konkurrens ska fungera så krävs det tydliga roller. Precis som inom vilken lagidrott som helst måste alla veta exakt vad de ska göra i olika situationer, innan de inträffar. Tävlingsingenjörerna måste upplysa sina förare om det i fall de skulle ha glömt bort det. Oavsett sport så måste det finnas en klar rollfördelning, annars så faller hela lagbygget.

Då blir det precis som för McLaren 2007, en internkamp som bara skapar förlorare.

I alla fall för det egna teamet.

ARTIKELN HANDLAR OM