Superguide: Här är Formel 1 2016

avAnna Andersson

Publicerad:
Uppdaterad:

Genomgång av årets F1-bilar

Anna Andersson och Jimmy Wixtröm i Barcelona

Ny färg, fräckare lack, ny nos eller smalare bakparti?

Här är F1 2016.

Sportbladets Anna Andersson och Jimmy Wixström är på plats i Barcelona och ger dig bilder och kommentarer på alla bilar som kör under årets första försäsongstester.

Foto: Jimmy Wixtröm

Mercedes F1 W007

Foto: Jimmy Wixtröm

Bilen påminner om föregångaren, även om lacken är något mörkare. Nosen känns lik den som man hade förra året, medan den största förändringen är airboxen som är med i ögonfallande än för ett år sedan. I dag testade man också nya bargeboards och det kommer en ny framvinge senast till nästa test.

Men samtidigt kan ögat ljuga för på insidan har det skett stora förändringar:

– Det finns väldigt många mindre revolutioner under motorhuven vilket gör att årets bil är en evolution av fjolårets, säger teamets ansvarige Paddy Lowe.

Fram till Australien ska bilen också optimeras och man ska testa ett antal nyheter. Teamet har som målsättning att köra minst två tävlingsdistanser varje dag.

Foto: Jimmy Wixtröm

Ferrari SF 16-H

Foto: Jimmy Wixtröm

De jagar en ny VM-titel och Ferrari har i år lagt in betydligt mer vit färg i sin lack. Man förändrar den främre hjulupphängningen till pushroad, nosen är betydligt kortare än hos föregångaren och bakdelen av bilen är klart smalare.  Anledningen till att nosen är kortare är att man ska leda in mer luft under bilen och öka downforce.

– Vi har många anledningar till att vara glada, säger Sebastian Vettel efter sin första dag i bilen.

– Jämfört med fjolårets bil är denna ett steg framåt på alla områden, absolut.

Foto: Jimmy Wixtröm

Williams FW38

Foto: Jimmy Wixtröm

Vid en första anblick påminner bilen mycket om föregångaren. Den stora förändringen är de större luftinsläppen och man har gjort förändringar på sidepodsen. Williams har arbetat hårt med att öka farten i kurvorna.

– Det är ingen hemlighet att vi inte alls presterade lika bra på de långsammare ställena på de olika banorna som vi gjorde på de områden som var betydligt snabbare, säger den tekniske direktören Pat Symonds.

– Därför har vi lagt betydligt mycket mer tid på att ta reda på varför det var så och vi har gjort flera förändringar. Vi hoppas naturligtvis att det arbete vi har lagt ner har lett till en förbättring av bilen.

Foto: Jimmy Wixtröm

Red Bull RB12

Foto: Jimmy Wixtröm

De tidigare mästarna testar i år en mattare lack och använder en motor som Renault tillverkar men går under namnet TAG-Heuer. Motorn ska vara samma som den Renaults fabriksteam får, men Daniel Ricciardo var inte övertygad efter den första dagen:

– Det känns som i slutet förra året, ingen större skillnad, säger han.

– Men samtidigt är det en bättre bas att bygga vidare på än där vi startade 2015.

Red Bull har byggt vidare på den bil som man utvecklade under förra säsongen, man klarade FIAs krocktest bara någon timme innan bilen presenterades och enligt teamchef Christian Horner räknar man med att ha en starkt stigande utvecklingskurva under året och vara betydligt bättre under den andra halvan av säsongen.

Foto: Jimmy Wixtröm

Renault R.S.16

Foto: Jimmy Wixtröm

Renault är med som fabriksteam igen efter sex år som motortillverkare, det franska bilmärket har köpt tillbaka Lotus som man sålde när man lämnade F1 senast.

– Årets bil är en utveckling av fjolårets, men vi var tvungna att göra några rejäla förändringar i chassit för att kunna ta få till motorn på bästa sätt, säger teknikchef Nick Chester.

Det är också förändringen i bakdelen av bilen, med bland annat kylsystemet, som är mest iögonfallande. Till säsongsstarten räknar man dessutom med att ha en ny framvinge.

Renault presenterade sin nya lack för ett par veckor sedan, men kommer att göra en sista finjustering där också lagom till säsongspremiären den 20 mars.

Sauber C35

Sauber presenterar sin bil den 1 mars. Marcus Ericsson kör nu med förra årets bil och göra en del större förändringar i inställningarna för att få ut någonting produktivt av testerna.

– Vi har kommit underfund med en del saker och hoppas att vi kan ta med oss det till den nya bilen, säger Ericsson.

– Jag har bara två testdagar på mig inför premiären så förhoppningsvis får vi köra mycket nästa test. Något annat har vi inte råd med.

Foto: Jimmy Wixtröm

Force India VJM09

Foto: Jimmy Wixtröm

Förra året km Force India med sin nya bil efter ungefär halva säsongen och den var riktigt stark under hösten. I år presenterar man en ny bil, men den känns bilen som en kopia av versionen från 2015, till och med hålen på nosen finns kvar.

– Som man säger, när ingenting är trasigt så behöver det inte repareras, säger teamägaren Vijay Mallya.

Fjolårets B-version var riktigt stark och teamet kör med Mercedesmotorer precis som 2015.

- I Australien kommer alla bilar som kör med motorer från Mercedes ha samma hårdvara. Det ger alla samma möjligheter att prestera och det är ett stort steg för alla, säger Mercedes motorchef Andy Cowell.

Foto: Jimmy Wixtröm

McLaren MP4-31

Foto: Jimmy Wixtröm

Vid en första blick på McLaren är det en ny innovativ hjulupphängning fram och färgen som är de stora nyheterna. Borta är silvret från tiden med Mercedes, nu är det en svart, smal skönhet. Fokus har hela tiden legat på att förbättra den powerunit som var en katastrof förra säsongen. Klassiska McLaren hade fältets sämsta motor.

– Men nu har vi arbetat ett år med dem. Tänk förra året kom vi till testerna utan att ha kört en meter med den motorn, inte så konstigt att alla låg ett år före oss, säger Jenson Button som körde 84 varv den första dagen.

Ifjol hade teamet sådana problem med motorn att man bara körde 79 varv på de första fyra testdagarna.

– Nu har vi hämtat in en stor del av det arbetet och gjort vi är närmare konkurrenterna. Jag kan inte säga om vi kan vinna lopp eller inte, men vi ska i alla fall kunna vara med och slåss i toppen, säger han.

– När vi ser till longrunsen är det ett stort steg framåt och sett till att vi var så jämna som vi var så är det också ett kliv i rätt riktning.

Foto: Jimmy Wixtröm

Manor MRT05

Foto: Jimmy Wixtröm

Den stora nyheten är att de har en Mercedesmotor och en av förarna är Mercedes junior Pascal Wehrlein som vann DTM 2015. Bilen i rött, blått och vitt förväntas nu finnas med i tävlingen, istället för att puttra runt längst bak.

– Redan nu kan vi säga att detta är den bästa bil som vi någonsin har presenterart. Det är säkerligen den bäst utvecklade bil som vi har haft, den mest ambitiösa och den aggressivaste, säger den tekniske direktören John Mc Quilliam.

– Hela paketet är ett stort framsteg, inte bara i jämförelse med fjolårets bil utan i jämförelse med alla bilar som vi tidigare har byggt.

Foto: Jimmy Wixtröm

Toro Rosso STR11

Foto: Jimmy Wixtröm

Toro Rosso har visserligen en ny bil, men en mörkblå lack som kommer att bytas till nästa veckas tester. Det gör att det är svårt att så många nyheter på bilen. En av anledningarna till att arbetet har dragit ut på tiden är att Toro Rosso, precis som moderteamet Red Bull, inte hade någon motortillverkare när förra säsongen slutade. Tror Rosso kom överens med Ferrari förhållandevis sent, nu kör man med fjolårets Ferrarimotor och eftersom de olika motorerna från olika tillverkare skiljer sig rejält år har det försvårat arbetet för det lilla italienska teamet.

Foto: Jimmy Wixtröm

Haas VF-16

Foto: Jimmy Wixtröm

En nykomling i F1. Det händer inte varje år. Amerikanska Haas är framgångsrika på hemmaplan där teamet finns representerat i NASCAR. Bilen går i rött, vitt, grått och svart. Chassit har tillverkats av Dallara och motorn och växellådan av Ferrari.

Förarna Esteban Gutierrez och Romain Grosjean har båda kört F1 tidigare, Grosjean till och med tagit tio pallplatser.

– Vårt mål med den här bilen är att köra in på poängplats, säger teamchefen Günther Steiner.

– Men först måste vi ut på banan och visa att vi har gjort vårt jobb och att vi tar bilen i mål. Sedan är det långsriktiga målet att köra hem poäng.

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM