Hamilton snabbast på favoritbanan

SPORTBLADET

Problem för Rosberg och Ericsson

Den 44:e segern gav Lewis Hamilton tron tillbaka.

Nu jagar han ännu en seger - och VM-ledningen i Kanada.

– Jag har alltid trivts på den här banan, säger han.

F1-helgen i Montreal började bra för britten, han var snabbast på båda träningarna och hans 1:14.212 på de ultramjuka däcken var knappt två tiondelar snabbare än den tid han körde på när han tog pole position på samma banan för ett år sedan.

– Det har varit en fantastisk dag, jag har alltid trivts bra på här och jag njuter verkligen av att vara tillbaka i Montreal, säger Lewis Hamilton som tog sin första F1-seger i Kanada 2007.

Han trivs på Circuit Gilles Villeneuve  och har sedan dess vunnit tävlingen ytterligare tre gånger, senast för ett år sedan.

– Generellt sett är jag väldigt nöjd med bilen, även om fokus har legat på att lära oss och förstå hur däcken fungerar här.

Rosbergs däckproblem

Näst snabbast under den andra träningen var Sebastian Vettel, Ferrari, som var var två och en halv tiondelar efter Mercedesföraren på de ultramjuka däcken. VM-ledaren Nico Rosberg, Mercedes, körde ett varv på den tredje snabbaste tiden.

– Jag trivs med bilen, men det är inte helt enkelt att få däcken att fungera så bra här, det måste vi analysera under kvällen. Jag tappade mest tid i den första sektorn, det är möjligt att det beror på att jag inte hade rätt temperatur på däcken, säger han.

– Det är den delen av banan som jag verkligen måste jobba med, där måste jag förbättra mig och bilen till kvalet. Däremot så kändes longrunsen riktigt bra.

Red Bulls förare Max Verstappen och Daniel Ricciardo slutade fyra och femma. Teamet har gjort en storsatsning till helgens tävling, bland annat har båda förarna den  nya motorn och dessutom är nosen kortad med 1,5 cm.

Ericsson straffad

För Marcus Ericsson var det en väntad fredag. Sauber som inte har några uppdateringar på sin bil håller till långt bak i fältet och Ericsson var 19:e av de 22 förarna.

– Vi hade ingen perfekt dag, under det första passet hade jag lite tekniska problem och kunde inte köra så många varv. Under det andra passet kändes det bättre och jag körde 51 varv, säger Marcus Ericsson.

– Jag är inte helt nöjd med hur bilen rör sig just nu och i måste analysera den data vi har och se hur vi kan förbättra den. Jag kommer dock att få en ny motor i morgon och de kommer att förbättra mina varvtider något.

För att köra till sig en någorlunda bra startplats under morgondagens kval krävs det därmed en rejäl förbättring, men det är knappast troligt med tanke på att bilen inte har uppdaterats sedan säsongsstarten. Svensken har dessutom ett straff med sig från förra tävlingen, då han körde in i sin teamkollega. Han flyttas tillbaka tre platser i starten.

ARTIKELN HANDLAR OM