”SVT agerar alltjämt nyttiga idioter”

Av: Kristopher Karlsson

Publicerad:
Uppdaterad:

Ny svidande norsk kritik mot Uppdrag Granskning

Del 1 av Uppdrag Gransknings program om bloddopning fick hård kritik i Norge förra året.

Det får även uppföljningen, som sänds i kväll.

– Det är usel journalistik, skriver norska Dagbladet.

Förra årets dokumentär "Blodracet" skapade stor uppmärksamhet och möttes av svidande kritik från bland annat norska skidförbundet.

I kväll sänder SVT en uppföljning – återigen med fokus på bloddopning inom skidsporten.

I programmet pekas Anders Aukland ut som en åkare med onormalt höga blodvärden.

Det fick Aukland att ryta till mot SVT.

– Det är klart att jag känner mig uthängd, men jag kan för lite om blodvärden och sådant för att kommentera specifika saker. Det är trist att bli uthängd på det här sättet, för jag har ingenting att dölja, sa Aukland till Dagbladet.

”Ett tvivelaktigt sätt att arbeta”

I samma tidning skriver i dag Esten O. Säther en krönika med svidande kritik mot SVT.

– Detta hade kunnat vara en viktig berättelse om sportens mörkaste tid. I stället hängs Anders Aukland ut och programmet blir en promenad in och ut genom norska skidförbundets svängdörrar. Och det är de svenska programskaparna som får dörren i ansiktet, skriver Dagbladet och fortsätter:

– Och det är välförtjänt. SVT och deras självutnämnda dopningjägare i Uppdrag Granskning har ett tvivelaktigt sätt att arbeta och det är lätt att avslöja om man följt den internationella längdskidåkningen de senaste veckorna.

Anklagas för att utelämna fakta

I kvällens Uppdrag Granskning lyfts även fallet med tyska skidskytten Evi Sachenbacher-Stehle, som testade positivt under Sotji-OS för det centralstimulerande ämnet methylhexaneamine. I programmet nämns att norske Aukland, likt Sachenbacher har en historia av höga blodvärden.

– SVT utelämnar skickligt historien om hur Evi fick startförbud ett par dagar innan Turin-OS eftersom hon uppmätte en hemoglobinnivå på 16,4, långt över den tidigare gränsen på 16,0. Det utelämnandet är usel journalistik.

Val av källa kritiseras

Även förra årets dokumentär ”Bloodracet” får sig en ny norska känga av norska Dagbladet. I dokumentären fick tidigare finske skandaltränaren Kari-Pekka Kyrö stort utrymme som huvudkälla.

– Den ökände bedrägaren Kyrö har hela tiden hävdat att han dopat sina åkare för att matcha konkurrenternas fusk. I en tid då sporten var präglad av utbredd dopningsanvändning var till det till viss grad möjligt att hävda det. Utmaningen för svindlaren var ändå att att visa att precis alla fuskat. Det är där SVT alltjämt agerar nyttiga idioter.

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN