Här är ditt liv, Marcus

avAnna Andersson

Publicerad:

Nu stiger pressen för varje timme: ”Har lärt mig att prestera direkt”

Melbourne. Väntan är över.

I morgon ska Marcus Ericsson debutera i formel 1.

– Det är otroligt spännande och väldigt nervöst, säger han.

När de röda lamporna släcks startar bil nummer nio sin F1-karriär. Bakom ratten sitter en svensk förare.

Det är första gången på 23 år. Då var det Stefan ”Lill-Lövis” Johansson.

Nu är det 23-årige Marcus Ericsson.

– Han har skickat ett meddelande till mig, gratulerat till F1-platsen och önskat mig lycka till. Det känns riktigt bra, Lill-Lövis är en av de allra största stjärnorna inom svensk motorsport så det kändes otroligt kul och inspirerande att få något sådant av honom, säger Marcus Ericsson till Sport­bladet.

– Jag är otroligt stolt över att få representera Sverige i F1. Detta ska bli en otrolig upplevelse, men samtidigt måste man också vara medveten om vilka förutsättningarna är.

Bra simulator

Inför premiären har svensken kört tre testdagar i Spanien och Bahrain, samt en timmes träning på banan och ett kval.

– Sedan har jag kört banan ungefär 300 varv i simulatorn, två dagar satt jag där mellan klockan nio på morgonen och sex på kvällen, berättar han.

– På slutet var jag ungefär en sekund snabbare per varv jämfört med de första varven. Simulatorn är bra för att lära känna banor, lära dig hur du ska kompensera olika kurvor som går i hop och sådana saker. Däremot är det alltid lite annorlunda än när man är på plats så tiden under träningarna är också viktig.

Höga krav

För Marcus del blev det bara två varv på tre timmar under fredagen och det gör att han som hela tiden har pratat om hur viktigt det är att köra jämnt med och helst besegra sin teamkollega nu har ändrat fokus.

– Det måste man göra efter en sådan inledning på helgen. Nu får vi se detta som en förlängning av försäsongstesterna, allt annat snack om att mäta sig med teamkollegan får vi stryka nu och ställa om fokus. Under de första träningarna har bilen bara rullat runt två varv och vi måste vara realistiska. Den nya målsättningen handlar om att ta bilen i mål, sedan får vi ändra oss framöver, säger han.

Marcus Ericsson ger, precis som vanligt, ett lugnt intryck. Under fyra säsonger har han kört GP2, serien under F1 och där har han vid flera tillfällen tvingats arbeta under pressade förhållanden med teamkollegor, bilar och prestationskrav. Han har dessutom lärt sig att förarna sällan får den tiden på banan som de vill ha.

– Under tiden i GP2 tyckte jag att det var ganska jobbigt att man aldrig fick köra ordentligt. Nu tycker jag att det är bra att jag har lärt mig att prestera direkt. Du får ingen andra chans, säger han.

– Men det är klart att jag är lite nervös. Absolut.

Hur hanterar du det?

– Jag tycker att jag brukar prestera som bäst när jag är nervös. När pressen är som störst presterar jag som bäst.

– Jag blir säkert mer och mer nervös ju närmare start vi kommer, men när jag sätter mig i bilen går jag in i min bubbla och då existerar ingenting annat. Då är all fokus på det som ska göras, på det som jag alltid har gjort.

På att köra bil snabbt – från och med i år handlar det om formel 1.

Publicerad: