Felix Rosenqvist om nya utmaningen i Japan

”Chockartad upplevelse”

Foto: Team LeMans & Mattias Persson / Motorsport Publication.
Felix Rosenqvist kör Super GT i Japan 2018.
SPORTBLADET

Han återfinns i toppen av Formula E - men det räcker inte.

Nu ska han utmana en världsmästare i Formel 1

Felix Rosenqvist kör Super GT i Japan 2018.

Foto: Team LeMans & Mattias Persson / Motorsport Publication.
Inte bara Formula E 2018

Racerföraren blev av med ledningen i Formula E efter den senaste deltävlingen i Chile, men han ligger kvar på andraplats. Målsättningen är att vinna mästerskapet.

Rosenqvist har varit tydlig med att han vill köra mycket och köra i flera olika mästerskap, för att vara redo om han får chansen i Formel 1.

Och nu är han klar för ytterligare en utmaning.

Han ska köra Super GT i Japan, mot bland annat Jenson Button, F1-världsmästare 2009, den förre F1-föraren Heikki Kovalainen och svenske Björn Wirdheim.

– Det här är ett väldigt spännande steg för mig, säger Felix Rosenqvist.

– Super GT är det största mästerskapet i Japan, med fulla fabrikssatsningar från alla de stora biltillverkarna. Det är extremt tuff konkurrens.

Felix Rosenqvist kör Super GT i Japan 2018

Loppen körs över distanser mellan 250-800 km, två förare delar bil och byts av vid obligatoriska depåstopp. Rosenqvist bildar par med japanske Kazuya Oshima, som var hans teamkompis hos Team LeMans när de både körde Super Formula förra året. Bland tillverkarna märks Honda, Nissan, Lexus, Ferrari och Lamborghini.

– Det känns bra att kunna göra det här tillsammans med Team LeMans och Kazuya; racingkulturen i Japan är speciell och på det här sättet får jag en stabilitet som jag tror kommer betyda mycket.

”Chockartad upplevelse”

Bilarna är de snabbaste av GT-specifikation i världen och Rosenqvist testade nyligen på Fuji Speedway i Japan.

– Jag körde bilen för första gången för några veckor sedan, och jag kan säga att jag aldrig har blivit så imponerad förut, säger Rosenqvist.

– Det är en helt osannolik prestanda för den här typen av bil, sex-sju sekunder snabbare än DTM och bara några sekunder långsammare än Super Formula som är en av världens mest potenta formelbilar. Det var en chockartad upplevelse, faktiskt! Det här blir en stor utmaning, men jag ser mycket fram emot den.

Vid ett tillfälle krockar Super GT med Formula E, då väljer Rosenqvist att köra elbilsmästerskapet som tävlar i Tysklands huvudstad Berlin, på en bana där han tog sin första seger i mästerskapet 2017.

Följ Felix Rosenqvist, läs Sportbladets guide till Formula E - alla datum, tider banor och förare.