F1-nyheten sågas: ’Väldigt irriterande’

Halo ska skydda förarna – men ogillas

1 av 5 | Foto: STEFAN JERREVÅNG
Valtteri Bottas i sin Mercedes med det nya skyddet halo under gårdagens tester i Barcelona. 
SPORTBLADET

BARCELONA. Formel 1 ska bli säkrare.

Med hjälp av ett nytt skydd och ett nytt utseende.

Men hur påverkas föraren av halo?

Den stora snackisen inför F1 2018 är handlar varken om däcken eller motorerna. Det handlar om ett nytt skydd. Om halon som är placerad över cockpit och ska skydda förarna från kringflygande föremål. Det är till för att öka säkerheten inom formelbilsracing och obligatoriskt inom samtliga av FIAs (internationella bilsportförbundets) klasser från och med årets säsong.

– Jag vidhåller vad jag har sagt. Halo är väldigt irriterande., säger Haas Kevin Magnussen till Sportbladet.

Vill ha riskerna inom sporten

Han är en av de förare som varit kritiska, både för att han inte gillar utseendet och för att det är svårt att klättra genom skyddet utan att repa overallen. Tyget fastnar lätt i skyddet när föraren klivit ner med fötterna i cockpit och sedan glider ner i en halvliggande körställning.

– Halo är fult, det är svårt att ta sig in i bilen och svårt att ta sig ut ur den. Dessutom är det svårt att sätta i och ta ur ratten, säger Magnussen.

– Jag gillar det inte och tycker inte att vi behöver ha det. Jag tycket att det finns en gräns när sporten blir för säker för att vara spännande. En anledning till att F1 är populärt är att det är förenat med vissa risker.

Ericsson: ”Sikten är bra”

Ett liknande svar ger flera av de förare som Sportbladet har pratat med, men däremot är det ingen som är kritisk till sikten. Detta trots att skyddet optiskt påminner om en flipflop-sandal och det bland annat innebär att en stolpe har placerats precis mellan förarens ögon.

– Sikten är bra. När jag kör har jag blicken så långt fram att ögonen filtrar bort stolpen. Den ligger för nära, jag ser den inte, berättar Marcus Ericsson.

– Den övre bågen sitter över huvudet och stör mig inte alls när jag kör och i kurvorna så tittar vi alltid inåt, inte rakt fram. Därför är det inte heller något problem i chikanerna. Jag har kört 300 varv med den på bilen nu och jag kan inte säga att det påverkar min sikt överhuvudtaget.

Däremot påverkar den utseendet på F1 2018.


HETASTE SNACKET FRÅN TESTERNA

Daniel Ricciardo, Red Bulls förare satte ett nytt varvrekord i Barcelona. Han körde på 1.18,047  med de hypermjuka däcken. Han körde också flest varv av alla, 165.

Foto: STEFAN JERREVÅNG

Mercedes förare Lewis Hamilton och Valtteri Bottas delade på bilen. Tillsammans körde de 175 varv, men ingen av dem satsade på att göra några snabba tider med den allra mjukaste gummiblandningen.

– Det finns mer att ta på, konstaterar Hamilton.

Foto: STEFAN JERREVÅNG

Fernando Alonso stoppades av en oljeläcka efter 47 varv.

– Vi är redo för Australiens GP, Vi behöve ringa tester, säger han.
– Vi kan inte testa inställnignar eftersom förhållandena i Melbourne är annorlunda än här och när vi kör Spaniens GP här är det 15 grader varmare i luften. Jag är redo.

McLaren har haft fem missöden på sex testdagar.

Foto: STEFAN JERREVÅNG

Charles Leclerc körde 160 varv, men var näst lånsammast av alla förarna. Sauber behöver optimera balansen i bilen och förhoppningsvis har Leclerc kommit en bit på vägen så att Ericsson kan göra en racesimulering under sin sista testdag.

Foto: STEFAN JERREVÅNG

Renault fortsätter att låta Carlos Sainz och Nico Hülkenberg köra halva dagar, det resulterade i fantastiska 191 varv under en dag.Det motsvarar Spaniens GP - tre gånger om.

Lista: Sju snabbaste banorna i formel 1 00:51
ARTIKELN HANDLAR OM