F1-cirkusens toppar och floppar

Foto: ANDREW BOYERS / X03813
SPORTBLADET

Det är bara att gratulera.

Efter halva säsongen är VM i Formel 1 bättre än på länge. Det skiljer en poäng mellan toppförarna, VM-duellen har blivit en trekamp och det är en fajt om flera positioner på banan.

Men där det finns toppar finns det också floppar. Efter halva säsongen ger Sportbladet dig en sammanfattning – och ett tips om hur VM slutar 2017.

TOPP #1: Nya F1

Häftigare bilar som har mer downforce och är betydligt snabbare. Det utlovades inför säsongen, men det fanns kritiker som var oroliga för att racingen skulle försvinna när bilarna var för breda – men vi har haft tio lopp av hög kvalité. F1 levererar igen.

TOPP #2: Ferrari

I fjol hade teamet ingen chans att rubba Mercedes, men i år har både Sebastian Vettel och Kimi Räikkönen besegrat de tidigare dominanterna. Sebastian Vettel tog ledningen i säsongens första race och han leder även i halvtid – nu handlar det bara om en enda poäng.

TOPP #3: Lewis Hamilton

Efter fyra vinster den här säsongen är han den mest segerrika av alla förarna och när Hamilton har pole position och sätter starten är han näst intill omöjlig att stoppa. I går tog han sin femte seger i Storbritanniens GP. Hans plan är enkel – han tänker vinna sin fjärde VM-titel.

TOPP #4: Valtteri Bottas

Är han tillräckligt bra för att ersätta en världsmästare? Den frågan ställde sig alla inför säsongen. Efter tio lopp har han bevisat att Mercedes gjorde rätt. Han ligger trea i VM, har två segrar och totalt sju pallplatser. Dessutom är hans relation med Lewis Hamilton bra. Där Hamilton och den tidigare kollegan Nico Rosberg gick omvägar för att slippa se varandra byter Hamilton och Bottas några ord. Bara det gör Mercedes till ett bättre team.

   TOPP #5: Force India

Trots att ägaren Vijay Mallya har suttit häktad och trots att det är tjafs mellan förarna så presterar teamet. Det ligger fyra i märkes-VM, både Esteban Ocon och Sergio Perez har tagit poäng i åtta av tio lopp. Imponerande.

Foto: Luca Bruno / TT / NTB Scanpix
Slutet för Ericsson?

FLOPP #1: McLaren

2015 kom Fernando Alonso för att vinna VM-titeln med McLaren-Honda. I år har teamet tagit två poäng på tio lopp och ligger sist i VM. Alonso har brutit hälften av loppen och de två orden han använt mest i år måste vara ”no power”. McLaren och Honda har ett kontrakt till 2024, men det ryktas om att McLaren letar efter en ny motorleverantör redan till nästa år.

FLOPP #2: Max Verstappen

Fjolårets underbarn har brutit hälften av årets lopp och det ryktas om att han vill lämna Red Bull. Enligt teamet är avtalet vattentätt, men Verstappen sägs vara intresserad av att köra för Ferrari 2018.

FLOPP #3: Sauber

Inför säsongen pratade Marcus Ericsson om en poängbuffert som han ville ha med sig in till hösten. Han räknade med att de andra motorerna skulle utvecklas och att Sauber som kör med fjolårets motor behöver ha ett försprång för att inte hamna för långt efter i slutet av året. Efter halva säsongen ligger teamet näst sist i VM, tre poäng före McLaren-Honda vars motor sällan håller en hel distans – och för att vara på den säkra sidan har Sauber skrivit kontrakt med Honda till 2018. Nu har Sauber bytt stallchef och det återstår att se om motordealen håller eller rivs upp.

FLOPP #4: Marcus Ericsson

Svensken tycker att han har blivit en bättre förare, men problemet är att det inte syns. Han har inte tagit någon VM-poäng sedan hösten 2015 och även om teamkollegorna har kört samma usla bil har de kört in några ströpoäng. I år ställs svensken mot Pascal Wehrlein och det är en tuff uppgift. Tysken stöttas av Mercedes, har vunnit DTM och har tagit fem VM-poäng i år. Även om Ericsson var bäst i teamet på Silverstone är poängkontot fortfarande tomt. Ericsson kör för sin framtid. Han måste prestera och det nu.

FLOPP #5: Jolyon Palmer

Han är vid sidan av Stoffel Vandoorne och Marcus Ericsson den ende föraren som kört alla lopp utan att ta någon poäng. I går kom han inte ens till start. Nu ryktas det om att han kan ersättas av Carlos Sainz redan till Ungerns GP om två veckor.

FAKTA

Så slutade Storbritanniens GP i går:

1) Lewis Hamilton, Mercedes 1.21.27,430
2) Valtteri Bottas, Mercedes - 14.063s
3) Kimi Räikkönen, Ferrari - 36.570s
4) Max Verstappen, Red Bull/Renault - 52.125s
5) Daniel Ricciardo, Red Bull/Renault - 1m05.955s
6) Nico Hülkenberg., Renault - 1m08.109s
7) Sebastian Vettel , Ferrari - 1m33.989s
8) Esteban Ocon, Force India/Mercedes 1 varv
9) Sergio Perez, Force India/Mercedes 1 varv
10) Felipe Massa , Williams/Mercedes 1 varv
11) Stoffel Vandoorne, McLaren/Honda 1 varv
12) Kevin Magnussen, Haas/Ferrari 1 varv
13) Romain Grosjean, Haas/Ferrari 1 varv
14) Marcus Ericsson, Sauber/Ferrari 1 varv
15) Daniil Kvyat Toro, Rosso/Renault 1 varv
16) Lance Stroll, Williams/Mercedes 1 varv
17) Pascal Wehrlein, Sauber/Ferrari 1 varv

Förare som bröt:

Fernando AlonsoMcLaren/Honda - motorn

Carlos SainzToro Rosso/Renault - kollision

Jolyon PalmerRenault - startade inte

VM efter 10 av 20 lopp - topp 5
1 Sebastian Vettel 177
2 Lewis Hamilton 176
3 Valtteri Bottas 154
4 Daniel Ricciardo 117
5 Kimi Räikkönen 98
-----
19) Marcus Ericsson 0

FAKTA

...och så slutar säsongen:

Efter en galet jämn och spännande första halva är jag övertygad om att kampen kommer att fortsätta in i säsongens sista lopp. Det kommer att bli en tuff och jämn fajt mellan Ferrari och Mercedes där även Red Bull har möjligheten att sno poäng från de tre förarna som slåss om VM-titeln.
När vi summerar säsongen i slutet av november kommer mästaren att heta Lewis Hamilton eller Sebastian Vettel. Vem som vinner kan jag inte avgöra – det gör tillfälligheterna.

Snabbaste vägen till största och bästa nyheterna – ladda hem Sportbladet app (iPhone)
Snabbaste vägen till största och bästa nyheterna – ladda hem Sportbladet app (Android)