Racingpanelen: Kommer Hamilton slå Schumachers rekord?

avAnna Andersson

Hamilton är på väg mot den sjätte VM-titeln, men kan han bli större än Michael Schumacher?

Denna veckan tar Racingpanelen också ställning i frågor som rör Ferraris misstag, Hülkenbergs framtid och Red Bulls förarduo 2020.

Ännu en strategimiss av Ferrari i Mexiko. Varför har teamet så svårt att sätta detaljerna?

Anna Andersson: Det är ett problem som följt med stallet de senaste åren, det verkar som om det dels är en brist i kvalitetskontrollen eftersom det hela tiden är olika saker som strular och dels handlar det om strategival. När det gäller strategin är så otroligt små marginaler som avgör eftersom teamen är så jämna och det i slutändan oftast är banpositionen som avgör vem som vinner. Mercedes, som har dominerat sedan 2014, har höjt ribban och det krävs ortroligt mycket för att kunna slå dem det ökar naturligtvis också risken för att göra misstag.

Janne Blomqvist: Jag tror personligen att Ferraris svårigheter att få till racen perfekt när det gäller taktiken är att bilen inte är tillräckligt stark på söndagarna. Man gör nog vad som är möjligt utifrån sina förutsättningar vilket dock inte räcker mot främst Mercedes. Att Ferraris bil just nu är snabb, kanske till och med snabbast, in kvaltrim är ett faktum sedan sommaruppehållet men bilen har fortfarande brister i racetrim vilket gör att man har svårt att omsätta bästa tänkbara startposition. Självklart behöver man även utvärdera sina taktiska beslut men huvudskälet till att man har svårt att ”knyta till säcken” hänger ihop med bilens prestanda i stort.

1 av 2 | Foto: Lee Jin-man / TT NYHETSBYRÅN
Michael Schumacher

Alex Albon, är det han som är Max Verstappens kollega 2020?

Anna Andersson: Ja, något annat kan jag inte tänka mig. Jämför man hans prestationer i Red Bull med det som Pierre Gasly presterade under den första halvan av säsongen så borde saken vara solklar, trots att även Albon har gjort vissa misstag. Albon fick till och med beröm av Lewis Hamilton efter loppet i Mexiko, ett lopp han hade kunnat avslita på prispallen om det inte varit för att Red Bull valde en strategi med två depåstopp för att bara göra ett som vinnaren Hamilton gjorde.

Janne Blomqvist: Ser mer och mer ut som det, tycker Alex Albon gjort ett bra jobb sedan han tog över efter Pierre Gasly i Red Bull. Visst har han blandat och givit en del med många gånger bra körning men också en del egna misstag som exempelvis det under träning senast i Mexiko. Vi ska också komma ihåg att årets Red Bull är svår att tämja och att hoppa in mitt under en säsong är ingen lätt uppgift. Jag sätter dock mina pengar på att det är Alex Albon som blir Max Verstappens teamkompis även nästa säsong

Efter tio år i F1 har Nico Hülkenberg inget kontrakt. Vad tycker du att han ska göra nu?

Anna Andersson: Det beror på om han är mätt eller inte. De alternativ som finns kvar är Alfa Romeo eller möjligen ett jobb som simulatorförare hos Ferrari. Det skulle kunna hålla honom kvar i F1, om han nu vill. Efter tio år utan en pallplats kan jag också tänka mig att motivationen tryter, att det enda som han kan tycka är roligt är en ny utmaning och då kanske jobbet som utvecklingsförare i ett toppteam som Ferrari kan vara ett alternativ. Det kan ge en bakdörr in till F1 2021, men om han är mätt är det bara att lägga av och skapa sig en annan karriär. En elitidrottsman måste, oavsett sport, vara motiverad för att kunna prestera på topp.

Janne Blomqvist: Svår fråga, inte lätt att ta rätt beslut för Nico i det läget han hamnat. Ska han ha någon chans att köra Formel 1 igen kanske det krävs att han tar en testförarroll i något team under 2020 och jag vet inte hur sugen han är på det. Hade jag varit Ferrari hade jag kontrakterat Hülkenberg som en utvecklingsförare och därmed haft en bra reserv inför 2021 om t ex Sebastian Vettel skulle välja att lägga hjälmen på hyllan efter nästa säsong. Nico skulle i sådan roll även finnas tillgänglig för Alfa Romeo om Kimi Räikkönen kommer på att det finns annat och göra än att kuska runt i världen och köra Formel 1.

ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport

Formel 1