”Sämre racing? Ja risken finns”

Mercedes-chefen dämpar förväntningarna på nya F1

Toto Wolff, 45, i exklusiv interjvu med Sportbladet.
SPORTBLADET

BARCELONA. En ny era väntar.
Med nya regler, nya bilar och snabbare varvtider.

Men blir racingen sämre?

– Den risken finns, säger Toto Wolff.

När Mercedes stallchef möter Sportbladet för en exklusiv intervju inför F1-säsongen är han nöjd med det ögat har sett under testerna. Samtidigt är han oroad.

– Målet var att det skulle bli häftigare, snyggare och snabbare. Det har vi uppnått, säger Toto Wolff.

– Men vi har hela tiden vetat att det funnits en risk för att racingen ska bli sämre, när vi nu har mer downforce så skapar det en
smutsigare luft bakom bilen och det gör det naturligtvis svårt att följa framförvarande bil vilket
i sin tur leder till att det är svårare att köra om.

De nya bilarna väntas vara runt fem sekunder snabbare per varv, den farten kommer från hastig-heten i kurvorna som har ökat markant och årets bilar är betydligt tuffare att köra.
Förarna måste vara starkare, deras kroppar måste klara av betydligt högre G-krafter. Utmaningen är större, men eftersom det har blivit svårare att köra om samtidigt som årets däck inte slits lika hårt som sina föregångare så finns det en risk att tävlingarna blir ett pärlband av bilar som följer varandra in i mål.

– Jag hoppas att det inte blir så illa som det skulle kunna bli, suckar Wolff.

– Vi måste vänta och se hur säsongen utvecklar sig.

Har vunnit 51 av 59 lopp

Hans Mercedes har dominerat sporten sedan den förra regel-ändringen 2014. Bilen har varit överlägsen sina konkurrenter och motorn har dominerat fältet.
Den kombinationen har gjort att Mercedes vunnit 51 av de senaste 59 loppen, vilket har gett teamet sex VM-titlar.

Samtidigt som man arbetade för att vara bäst även efter den nya regeländringen.

– Att flytta resurser och byta fokus från ett år till ett annat handlar om att hela tiden kalkylera möjligheterna till att vara framgångsrika under den säsong man befinner sig i, samtidigt som man förlorar tid i arbetet inför den säsong som kommer, säger Toto Wolff.

– Vi hade diskussionen om hur vi skulle fördela resurserna varje vecka under förra året. När ska vi flytta våra resurser, när ska vi byta fokus och hur ska vi göra det?

Bytte fokus innan titeln

Stallet började flytta resurser från satsningen på fjolårets bil till den nya bilen redan för ett år sedan och i september, två månader innan kampen om VM-titeln avgjordes, lade man allt fokus på 2017.

– Då lät vi bilarna vara och förarna göra upp kampen om VM-titeln mellan sig, säger Toto Wolff.

Nico Rosberg vann till slut titeln, hans första, och valde att avsluta sin karriär, trots att han hade ett kontrakt. Lewis Hamilton har nu fått Valtteri Bottas vid sin sida och de två ska försöka upprepa Mercedes framgångar även i år.

Press på nyförvärvet

– Jag har en bra känsla, säger Toto Wolff.

– Men det gör oss inte snabbast på banan. Jag är en skeptiker, samtidigt har jag ett stort förtroende för teamet och den kunskap vi har.

Valtteri Bottas är ny med allt vad det innebär. Hur lång tid har han på sig att leverera?

– Jag tror inte att han har så mycket tid alls. Han måste bevisa att han håller Nicos nivå och prestera bra mot Lewis. Han måste hjälpa teamet i utvecklingen av bilen, hålla farten i den. Sedan ska vi inte ta några snabba beslut, men säg så här: Han måste lära sig simma väldigt fort.

FAKTA

Flera nyheter i årets Formel 1

Däcken – sju olika gummi-blandningar: Ultrasoft (lila), supersoft (röd), soft (gul), medium (vit), hard (orange), intermediate (grön), wet (blått).

Under de fem första racen har Pirelli valt ut tre gummiblandningar och teamen får fritt välja mellan dem. Från och med det sjätte loppet får förarna själva välja ut tre gummiblandningar att använda under en tävlingshelg.

Bilen:

2016: 1,8 meter bred på bredaste stället.

2017: 2 meter bred.

Bakvingen, 2016: 95 cm hög.

2017: 80 cm hög.

Framvingen, 2016: 165 cm.

2017: 180 cm.

Vikt, 2016: 702 kg. 2017: 718 kg.

Bränsle, 2016: 100 kg bränsle per race.

2017: 105 kg.

Motor, 2016: Fem motorer per säsong, en förare kunde byta flera motorer under en helg för att slippa flyttas tillbaka i startuppställningen inför flera lopp.

2017: Varje förare får använda fyra motorer under en säsong, men tillverkarna får
utveckla dem fritt.En förare får inte heller
byta motor flera gånger under en helg för att på sätt ta alla bestraffningar på en gång och slippa straffas under flera tävlingshelger.

Däcken: Framdäcken är 30,5 cm
breda, sex centimeter bredare än 2016. Bakdäcken är 40,5 cm, åtta centimeter bredare än 2016.

Svårare starter: Från och med
i år är det bara tillåtet att ha en spak för koppling och från och med i år får den
inte heller programmeras vilket gör det svårare att hitta dragläget. När säkerhetsbilen har varit ute på banan och ska starta om loppet är det också stående starter, det är det också när det regnar.

Bestraffningar: Fjolårets trams med bestraffningar i efterhand ska bort, tävlingsledningen ska vara försiktigare med att utdela straff när bilar kolliderar
eller berör varandra. Med andra ord ska förarna våga satsa i en omkörning, utan att straffas i efterhand.

Ingen mästare: För första gången sedan 1994 när Alain Prost lade av, finns det ingen titelförsvarare på startlinjen.
Nico Rosberg lämnade mästerskapet
innan han ens tagit emot VM-pokalen.

Förare som har bytt team:

Valtteri Bottas (Williams 3 Mercedes)

Esteban Ocon (Manor 3 Force India)

Kevin Magnussen (Renault 3 Haas)

Nico Hülkenberg (Force India 3 Renault)

Pascal Wehrlein (Manor 3 Sauber)

Lance Stroll, Williams, är debutant.

Stoffel Vandoorne, McLaren, har lämnat jobbet som testförare och ersätter Jenson Button.

Här är förarna 2017:

3 Mercedes: 44) Lewis Hamilton

77) Valtteri Bottas

3 Red Bull: 3) Daniel Ricciardo

33) Max Verstappen

3 Ferrari: 5) Sebastian Vettel

7) Kimi Räikkönen

3 Force India: 11) Sergio Perez

31) Esteban Ocon

3 Williams: 18) Lance Stroll

19) Felipe Massa

3 McLaren-Honda: 2) Stoffen Vandoorne

14) Fernando Alonso

3 Toro Rosso: 26) Daniil Kvyat

55) Carlos Sainz

3 Haas: 8) Romain Grosjean

20) Kevin Magnussen

3 Renault: 27) Nico Hülkenberg

30) Jolyon Palmer

3 Sauber: 9) Marcus Ericsson

94) Pascal Wehrlein