Så mycket åskådare vill fotbollen ta in

Av: Mattias Karlsson

Publicerad:
Uppdaterad:

Fotbollen tycker inte att utökning till 500 åskådare räcker.

Svensk Elitfotboll har tagit fram ett förslag på publik för varje arena.

– Smittan verkar vara här för att stanna en längre tid, då måste vi också lära oss att leva med den, säger generalsekreteraren Mats Enquist.

De svenska elitklubbarna i fotboll säger att de med social distansering ska kunna ta emot så många fler åskådare på ett tryggt och säkert sätt.

Klubbarna har tagit fram planer på fler insläpp, olika zoner, slot-tider, slussar, avskärmningar och publikvärdar för att ta emot 500 åskådare.

Samtidigt säger de att de med ett aktivt arbete med social distansering, flöden, information, fler entréer och säkerhetszoner skulle kunna ta emot många fler.

Kollektivtrafik inte vanligt

I listan som SEF har tagit fram anges också färdsätt till arenan, hos endast två klubbar är kollektivtrafiken det vanligaste färdmedlet till arenan och hos endast ytterligare sex klubbar är kollektivtrafiken en del av trasportmedlet.

– Vi är beredda att ta vårt ansvar för att inte öka smittspridningen. I svensk fotbolls gemensamma remissvar förespråkades det att arenans maxkapacitet bör avgöra hur mycket publik som släpps in på varje match, och att de protokoll som Svensk Elitfotboll tagit fram styr för hur publiken kan återvända på ett smittsäkert sätt. Att höja nivån från 50 till 500 personer är ett steg i rätt riktning, men smittan verkar vara här för att stanna en längre tid och då måste vi också lära oss att leva med den, säger Mats Enquist.

Delar in arenan

Malmö FF har tidigare sagt på en presskonferens att de skulle kunna ta emot 5500 sittande åskådare och ändå hålla sig inom ramarna för Folkhälsomyndighetens riktlinjer och direktiv om social distansering.

– Vi har delat in stadionområdet i fem zoner och arenan i 16 sektioner, med totalt cirka 5500 åskådare. Arenan rymmer 20 500 sittande åskådare, vilket innebär att vi skulle nyttja endast cirka 25 procent av kapaciteten, säger vd Niclas Carlnén.

Här är listan för alla klubbarna

Klubb, antal åskådare, främsta transportsätt

AIK, 12500, bil, kollektivt, till fots

Häcken, 700, bil, kollektivt, cykel, till fots

Djurgården, 7800-14000, kollektivtrafik vanligast

Falkenberg, 583, bil, cykel

Hammarby, 7800-14000, kollektivtrafik vanligast

Helsingborg, 3000, bil, cykel, till fots

Elfsborg, 1900, bil, cykel, till viss del kollektivt

IFK Göteborg, 6356-8380, bil, till fots, kollektivt

IFK Norrköping, 3000, cykel, till fots

Sirius, 2000, cykel, till fots

Kalmar FF, 3000, bil, cykel, till fots

Malmö FF, 5500, till fots, cykel, få kollektivt

Mjällby, 1400, bil, cykel, till fots

Varberg, 104-119, till fots, cykel

Örebro, 4000, cykel, bil

Östersund, 1994, majoritet egen bil

AFC Eskilstuna, 1775, till fots

Akropolis, 1500, bil, till fots

Dalkurd, 2000, bil, kollektivt, cykel, till fots

Degerfors, 550, till fots, cykel, bil

Gais, 3500-4500, bil, till fots, kollektivt

Gif Sundsvall, 2500, till fots, bil

Halmstad, 760, cykel, till fots, bil, kollektivtrafik

Brage, 2000, cykel, till fots, bil

Jönköpings Södra, 250, bil, till fots

Ljungskile, 820, bil, till fots

Norrby, 1500, bil, till fots

Trelleborg FF, 1300, bil, cykel, till fots

Umeå FC, 1500, bil, cykel, till fots

Västerås SK, 1445, bil eller cykel

Örgryte, 3500-4500, bil, till fots, kollektivt

Öster, 3000, bil, cykel, till fots

Publicerad:

LÄS VIDARE