Motorsport

Holm: Att åka ur – en ren vinst för krislaget

Av: 

Stefan Holm

SPORTBLADET

Lejonen är bara en i raden av klubbar som förblindats av framgång

från toppen till botten 2008 vann Lejonen sensationellt SM-guld som nykomling. Tre år senare är kraschlandningen ett faktum – Gislavedsklubben åkte i går ur elitserien efter 39–50 i den avslutande matchen mot Vargarna.

Foto: Foto: PIC-AGENCY, bildbyrån (lilla bilden)

Under året har sportchefen tvingats bort, vd:n fått sparken, lagledaren hoppat av och skuldberget fortsatt att växa mot himlen.

Hur avslutar man en sådan säsong?

Grattis, Lejonen!

Direktnedflyttningen är det bästa som kan hända klubben.

Det fanns en dag då jag kallade Lejonen för speedwayens Åshöjden. Det var den 1 oktober 2008, då Gislavedsklubben vann SM-guld som nykomling.

Det var fest i Gisleparken den kvällen, då förare, ledare, sponsorer och fans samlades för att fira stordådet.

– Det är som en amerikansk gammal dålig film, där den fule slår den gode. Jag har svårt att fatta det, sa dåvarande ordföranden Joakim Olsson efter finalsegern mot Elit Vetlanda.

Lejonen hade, på ett år, ökat publiksnittet från 1 100 till 3 500 personer, omsättningen från drygt 2 till 10 miljoner och sponsorintäkterna från 1,5 till 5,5 miljoner. Axelent,

huvudsponsorn, hade köpt arenanamnet och hjälpte klubben att värva världsmästaren Nicki Pedersen, som krävde 100 000 kronor per match.

Guld är dyrt, inte minst inom idrottens värld. 2008 gjorde Lejonen en ekonomisk förlust på 100 000 kronor. Bokslutet hade kunnat fungera som en väckarklocka, men klubbledningen gasade vidare mot

ytterligare två SM-finaler.

Kosta vad det kosta vill.

Guldlaget blev en kaosklubb

Det slutade med en krasch och ett kaos som sannolikt saknar motstycke inom svensk speedway. 2011 var året då Lejonen gjorde sig av med lagledaren och sportchefen Anders Fröjd, lagledaren Jesper Lindroth hoppade av och vd:n och klubbchefen Joakim Olsson tvingades bort efter att ha skickat hot-fulla sms till Fröjd.

Lejonen är tyvärr bara en i raden av svenska speedwayklubbar som har förblindats av framgången och dragits djupare och djupare ner i skuldträsket. Föreningen har inte kunnat betala ut förarlönerna i tid under säsongen och det var ännu värre i fjol.

Då, när det var dags att summera 2010, uppgick förarskulderna till 1 100 000 kronor, vilket fick Svemo att neka Lejonen elitlicens för 2012.

Ingen framtidstro?

När jag nu surfar in på föreningens hemsida stannar blicken på en rubrik som andas allt annat än engagemang och framtidstro:

”Lejonen åkte ur elitserien efter förlust i Norrköping”.

Visst, Vargarna vann med hela 50–39 mot ett lag som bevisligen inte har i elitserien att göra. Jag hoppas, för supportrarna och de ideellt arbetande funktionärernas skull, att de styrande tvingar sig att se direktnedflyttningen som något positivt. Klubben blöder ekonomiskt och i allsvenskan får den tid att läka.

Ytterligare ett lag kommer att försvinna från elitserien, som ska bestå av åtta lag 2012. Något säger mig att Valsarna drar nitlotten.

Hagforsklubben låg på slutspelsplats inför slutomgången, men tvingas avsluta säsongen med ett ovisst ”play out”.

Vinnaren, då?

Publiken.

En så här spännande elitseriesäsong kommer vi aldrig att få uppleva igen.

ANNONS EXTERN LÄNK

Jämför lån med Advisa - låna pengar enkelt och sänk din ränta.

Advisa

Publisert:

ÄMNEN I ARTIKELN

Motorsport

Speedway