Inspirationen bakom Nikes slogan: En avrättad mördare

avPatrik Brenning

SPORTBLADET

Avslöjar historien efter 25 år

1 av 2
Gary Gilmore, dömd för två rånmord, avrättades 1977. Foto: AP.

Det är förmodligen världens mest kända slogan och syns överallt i sportens värld.

25 år efter lanseringen avslöjar nu mannen bakom ”Just do it” inspirationen till orden och dess egentlige upphovsman.

En avrättad mördare.

1988 skulle Nike lansera sin första riktigt stora reklamkampanj och Dan Wieden var mannen som fick förtroendet att ta fram reklamfilmerna. Flera regissörer fick uppdraget att göra varsin film men dagen innan allt skulle presenteras var Wieden orolig.

”Skulle tala till alla”

Amerikanen kände att kampanjen, som kostade totalt 25 miljoner dollar vilket då var ovanligt mycket, inte riktigt hängde ihop.

– Jag satte mig ner och skrev fyra-fem olika slogans. Jag försökte skriva något som sydde ihop det och samtidigt kunde tala till alla, från kvinnor som precis börjat motionera till idrottare i världsklass, säger Wieden till psfk.com.

Efter att ha slängt några utkast fick Dan Wieden inspiration – från oväntat håll.

”Let's do it”

– Av någon märklig anledning kom jag att tänka på Gary Gilmore som växte upp i Portland. Gary hade dödat några personer i Utah, vilket är ett dåligt ställe att döda folk på eftersom de dödar dig tillbaka då. Så han dömdes till döden genom arkebusering. Lite gammaldags. De tog ut honom, satte honom i stolen och innan de satte säcken över hans huvud frågade de om han hade några sista ord och han sa ”Let's do it”. Jag kom ihåg jag tänkte att ”det är otroligt” när jag läste det. Hur kan du inför så stor osäkerhet klämma fram det?

Efter en liten korrigering var sloganen klar. 25 år senare är det en av världens mest berömda men det vet av förklarliga skäl den egentlige upphovsmannen inte något om.

Gary Gilmore avrättades 1977, dömd för två rånmord.