Experten: Därför är rallyt livsfarligt och så klarar man sig i Dakar

SPORTBLADET

PG Lundmark, 43, Dakar-expert med fem starter:

Foto: P-G L undmark.

Farten dödar. 170 kilometer i timmen i öknen är livsfarligt. Så är det bara.

Terrängen. Man vet aldrig vad som döljer sig bakom nästa backkrön.

Navigations- utrustningen. Man måste titta ner på skärmen ibland och det är oftast då olyckorna sker. Det räcker med en sekund så kan det vara kört. Men det är ett moment 22 eftersom man är tvungen att titta på kartan. Bilförarna koncentrerar sig bara på själva körningen eftersom de har en kartläsare med. På motorcykeln är du ensam.

Sömnen. Otroligt viktig. Själv klarar jag tio-tolv dagar utan ordentlig sömn. Sen går jag in i en annan fas där jag känner mig pigg fast jag absolut inte är det. Det är då det blir farligt.

Träning, träning och åter träning.

Memorera kartan. Det måste man göra på kvällen före nästa etapp. Då slipper man kolla ner i navigationsutrustning lika och ofta och framför allt kortare stunder. Själv använder jag mig av färgkoder för att komma ihåg bättre.

Skaffa en mekaniker. De första åren jag körde gjorde jag allt själv. På kvällarna behöver man vila och förbereda sig för nästa dag. Då är det skönt att slippa fixa med motorcykeln.

Markus Eriksson

ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport