BMW dumpar KERS

avAnna Andersson

Publicerad:
Uppdaterad:

Inte nått önskat resultat

BMW är säsongens besvikelse och nu struntar de i KERS.

– Vi uppdaterar aerodynamiken och då fungerar det inte, säger stallchef Mario Theissen.

Foto: AP

BMW är ett av de team som lagt ner mest kraft på KERS, men resultatet har varit en besvikelse. Senast var bilarna näst sist och sist och hade ingenting med toppen att göra.

Målet inför säsongen var däremot en VM-titel och flera segrar,

Och för att nå en förbättring kommer teamet att för första gången köra utan KERS i Barcelona. Nick Heidfeld, som var tvåa i Malaysia, har använt systemet i alla lopp medan Robert Kubica enbart använde det i Bahrain.

Tyngre än sin stallkompis

Han är betydligt tyngre än sin stallkompis och har därför haft svårt att hitta rätt balans i bilen med det tunga systemet.

– Vi uppdaterar aerodynamiken och då fungerar det inte, säger stallchef Mario Theissen till Autosport.

– Troligen har vi KERS ombord i Turkiet igen.

Till nästa säsong kommer FIA att höja minsta vikten på bilen från 605 till 620 kg för att minska nackdelarna för större förare som Robert Kubica och Mark Webber, Red Bull.

”Vi har sänkt våra mål”

Däremot finns ingen dubbel diffusor med i det paket som stallet har med sig till Barcelona.

– Vi har arbetat med Barcelonapaketet en längre tid och det skulle inte ge oss någonting att lägga till en dubbel diffusor som vi inte är färdiga med. Men det finns ingen deadline för oss när det gäller den, säger Mario Theissen.

– Vi har sänkt våra mål, vi kan inte vinna för tillfället och därför har vi förändrat vår målsättning. Men vi accepterar inte situationen som den är, vi kommer att bli bättre och vi ska se vart vi vill med vår satsning i år och vi kommer absolut inte att ge upp säsongen.

Mario Theissen erkänner också för Autosport att det var ett misstag att vänta med de första uppdateringarna av bilen till Barcelona.

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport

Formel 1