Marcus Ericsson satsar på att vinna i IndyCar

Svensken berättar om satsningen inför 2020

avAnna Andersson

Publicerad:
Foto: Walter G Arce Sr Grindstone Media/ASP Inc / Grindstone Media Group/ASPInc
Marcus Ericsson på sista testet inför premiären av IndyCar 2020

Marcus Ericsson har kämpat. Han har längtat. Nu är han redo.

Redo att vinna igen.

– De möjligheter jag har nu har jag inte haft på sju år. Nu är det upp till mig.

Efter ett bra test på Sebring i Florida är Marcus Ericsson redo att ta sig an sin andra säsong i amerikanska IndyCar. Den här gången startar han dessutom för ett toppteam. Det har inte inträffat sedan 2013 och då handlade det om en supportklass till Formel 1.

– Det känns som om jag startar ett nytt kapitel i min karriär, säger han till Sportbladet.

– Sist jag hade så bra förutsättningar var för sju år sedan. Men under de åren som följde i F1 och i IndyCar har jag alltid suttit i mindre team som inte har haft den kunskapen som krävs. Därför ser jag detta som en nystart, det är ett toppteam. Jag ska leverera och visa vad jag går för.

Marcus Ericsson redo för 2020

Han lämnade SPM efter sin debutsäsong i IndyCar, ett team som köpts upp av McLaren. Ericsson fick i stället chansen att köra för Chipp Ganassi Racing, ett av de mest framgångsrika teamen i IndyCars historia. Teamet valde att utöka från två till tre bilar och den tidigare mästaren Scott Dixon och hans svenske kollega Felix Rosenqvist fick sällskap av den förre F1-föraren från Kumla.

– Jag är otroligt laddad och spänd. Detta är min chans att visa vad jag går för, berättar Ericsson.

– När jag tidigare under min karriär fått möjligheten att köra för ett toppteam har jag alltid klarat av att leverera. Jag är förväntansfull.

Vad krävs för att du ska vara nöjd med den här säsongen?

– Jag vill vinna race. När jag ser tillbaka på den här säsongen vill jag ha vunnit minst ett race. Det är lite svårt att prata placering i mästerskapet, men jag vill resa till varje tävlingshelg med målsättningen att jag ska vinna. Jag vet att jag inte kommer att göra det, men jag har förberett mig för att jag ska ha den inställningen. Det måste man ha i ett sådant team team som Chipp Ganassi Racing.

Drömmer om seger i IndyCar

Det är en ny situation för 30-årige Ericsson. Under sina fem säsonger i Formel 1 rattade han aldrig en bil som var i närheten av någon prispall, i stället fick han kämpa för att ens ta en poäng.

Under hans första säsong i IndyCar lyckades han visserligen ta en pallplats, men de flesta racen tillbringade han betydligt längre ner i resultatlistan.

– Det har varit tufft, men man kan se det på olika sätt. Jag har inte vunnit ett race sedan 2013 och det gäller att hantera det på rätt sätt, förklarar Marcus Ericsson.

– Alla motgångar har gjort mig starkare och fått mig att arbeta ännu hårdare för att lyckas. Jag har bara blivit ännu hungrigare och jobbat stenhårt med både den fysiska och mentala träningen. När jag nu har fått en sådan chans som vill jag vara så väl förberedd som det bara går.

Efter sju års väntan är han redo att vina igen. Den första möjligheten har han i St Peterburg, Florida, den 15 mars.

Alla datum och tider - en guide till IndyCar 2020

Foto: Walter G Arce Sr Grindstone Media/ASP Inc / Grindstone Media Group/ASPInc
Marcus Ericsson längtar till premiären av IndyCar 2020

Annas motor - veckans snackisar 7 mars 2020

Pole position

Lewis Hamilton

Det är lite mer än en vecka till premiären av Formel 1 och britten kan vinna sin sjunde VM-titel. Gör han det når han Michael Schumachers rekord från 2004.

2) IndyCar

Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist i ett toppteam i den amerikanska serien. Nu längtar vi till premiären, en vecka bort.

3) Drive to Survive

F1-depån diskuterar tv-dokumentären om och om igen, men Max Verstappen är inte nöjd. Han anser inte att Netflix visar upp hans ”sanna jag”.

– Du blir intervjuad, men de använder orden i ett annat sammanhang, säger han.

4) Ross Brawn

Än så länge är enbart Kinas GP skjutet på framtiden, men F1 pratar om coronaviruset eftersom vissa länder infört inreserestrektioner. Enligt F1:s sportchef kommer ingen deltävling att genomföras utan samtliga team.

5) NENT

Företaget har förlängt avtalet med F1 fram till och med 2024, vilket gör mästerskapet stannar hos samma nordiska tv-leverantör som tidigare (Viasat).

6) Jorge Lorenzo

Han lämnade motoGP i fjol, men får ett wildcard och ska köra deltävlingen i Barcelona, Spanien, som avgörs i juni.

7) Fernando Alonso

Han är klar för Indy 500, men han utesluter inte fler insatser för McLaren SP.

8) Jimmie Johnson

Han har sju mästartitlar i NASCAR, i april ska han testa IndyCar för McLaren SP.

9) Joel Eriksson

Han stannar hos BMW och ska tävla i tyska ADAC GT Masters. Där ställs han bland annat mot sin bror Jimmy.

10) Formel E

Det elektriska mästerskapet skjuter upp ytterligare en deltävling, i Rom i början av april. MotoGP har ställt in sin premiär i Qatar och skjutit upp deltävlingen i Thailand.

Motorstopp

Ferrari-gate

I höstas konfiskerade FIA (internationella bilsportförbundet) Ferraris motor. De har meddelat att motorn bröt mot reglementet, men att förbundet gjort en hemlig överenskommelse med Ferrari. I ett brev kräver sju andra team att FIA offentliggör samtliga detaljer. Detta är starten på Ferrari-gate som lär följa oss en längre tid.

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM