”Jag har lagt på mig tre kilo muskler”

Foto: Foto: James Holm
De nya bilarna gör det betydligt tuffare för F1-förarna. Marcus Ericsson har lagt på sig mer muskler och kan inte längre knäppa ­sina skjortor.
SPORTBLADET

2017 skulle F1 bli häftigare, snabbare och bättre.

Men det har också blivit betydligt tuffare för ­förarna.

– Bilarna är som monster, säger Lewis Hamilton.

– Det är svårare att ­kontrollera dem, men jag älskar det faktum att jag klarar av det.

Första gången Marcus ­Ericsson körde ett varv med årets F1:a fick han nästan en chock. Inte nog med att ­bilen var lägre, bredare och hade helt andra däck. Den hade en helt annan downforce än ­tidigare och plötsligt kunde han trycka på, så som han ­alltid drömt om att göra.

– Man kan köra betydligt aggressivare, tidigare var vi tvungna att vara försiktiga för att inte överstyra bilen och då tappade man fart. I år kan man trycka på in i kurvan och då är det roligare att köra. Det är så det ska vara att köra en F1:a, ­säger Marcus Ericsson till Sportbladet.

Men i och med att bilarna är tyngre, har bredare däck och bättre downforce så krävs det också betydligt mycket mer av förarna. Varvtiderna har minskat med mellan tre och fem sekunder på ett år och den farten hämtas enbart från hastigheten i kurvorna. Det gör att banor med många kurvor, som Silverstone, Suzuka och Malaysia kommer att vara betydligt snabbare i år, medan höghastighetsbanor som Monza kommer att ligga på ungefär samma varvtider som förra året.

”1 G mer”

– I vissa kurvor kommer föraren att utsättas för 1 G mer än för ett år sedan och det är väldigt mycket. Det handlar om 20 till 25 procent mer än förra året och därför upplever föraren en större påverkan på ­kroppen, säger Mario Isola, som är chef hos däcktillverkaren Pirelli.

Saubers Pascal Wehrlein, som kraschade under jippotävlingen Race of Champions och drabbades av frakturer på tre kotor i bröstryggen. Han missade säsongens två första lopp eftersom han saknade sju veckors träning och musklerna inte klarade av påfrestningarna från årets bilar.

Skjortorna för små

– Jag tycker i och för sig att det är ungefär samma fysiska påfrestning som tidigare, säger Marcus Ericsson.

– Fast å andra sidan har jag lagt på mig tre kilo muskler den här vintern. Jag ser ju att det är högre G-krafter när jag tittar på vår data, men ­eftersom jag också är starkare så tar det ut varandra.

Både han och hans personlige tränare Alex Elgh var lite osäkra på hur de skulle förbereda sin inför säsongen. Vilken typ av träning de behövde och framförallt hur mycket träning de behövde. De valde att öka styrketräningen, framförallt kring axlar och nacke och det har bland annat resulterat i att Ericsson inte längre kan knäppa de skjortor som han lät special­beställa i somras.

– Jag vet att det är många andra förare som har haft problem med fysiken, men jag har inte haft det, säger Marcus Ericsson.

– Jag tycker att detta är skitkul. Med bredare däck, bredare bilar och lägre bakvinge så ser bilarna häftigare ut. Det gör att det ser bättre ut för ögat och det är roligare att köra också. Det går mycket snabbare och du måste attackera på ett annat sätt. Det krävs att du som förare är mer hängiven och det är helt rätt. F1 ha de värsta bilarna, det ska vara sjuka hastigheter och det ska vara krävande.

Han precis som många andra anser att det ska vara föraren som gör skillnaden – och årets två inledande lopp har vunnits av två olika förare som kör för två olika bilmärken.

ARTIKELN HANDLAR OM