Förberedd på kaos: ”Riskerna större”

Foto: JOHANNES EISELE / AFP
SPORTBLADET

Vädret skapade kaos i Shanghai i går.

I morgon väntas det bli ännu värre.

Det väntas regn under Kinas GP – och flera förare har inte testat de nya regndäcken.

– Riskerna blir betydligt större, säger Marcus Ericsson.

Kinas GP är säsongens mest regnsäkra lopp. Sedan starten 2004 har 30 procent av racen genomförts i med vått underlag, i duggregn, regn eller i ösregn. I morgon förväntar sig metrologerna också regn – precis lagom till dess att årets andra F1-lopp ska starta.

– För mig får man gärna mixa upp fältet med lite regn, säger Marcus Ericsson till Sportbladet.

– Det skulle göra det mesta väldigt okänt för alla förare och det kan blanda upp fältet och ge oss lite större möjligheter.

Nya regler

Men i år är det också en stor risk.

Inför säsongen gjordes reglerna om. Bilarna är bredare och de är lägre. Däcktillverkaren Pirelli har också levererat helt nya däck till årets säsong, de är bredare än tidigare och Marcus Ericsson är en av de förare som aldrig testat årets regndäck.

– Tyvärr. De testades i Barcelona, men då körde inte jag, säger han.

– Jag har läst vad andra förare tycker och hört med min teamkollega Antonio Giovanazzi, men han hade aldrig kört F1 innan så han har inte så mycket att jämföra med. När däcken nu är bredare ökar risken för vattenplaning.

Hur har du förberett dig?

– Det gäller att gilla läget. Riskerna blir betydligt större och det är lättare att tappa bilen, som förare måste man förändra sitt sätt att tänka. Det blir intressant att se hur bilen verkligen beter sig.

Problem med däcken

F1 hade ett stort problem med regndäcken förra året, de fungerade inte när det stod vatten på banan och när man skulle simulera det under testerna sken solen och banan torkade upp allt för snabbt.

– Det var svårt att väta banan så mycket att det fanns risk för vattenplaning, målet var att gå från extremt blött till torrt för att teamen skulle lära sig hur man använde däcken. Det fungerade inte riktigt, säger Pirellis däckchef Mario Isola till Sportbladet.

På grund av den svåra dimman körde förarna 20 av 180 minuter under gårdagens träningar och det mesta talar för att förarna måste använda de nya däcken - utan att de har testat dem.

– Problemet är att produkten är en annan jämfört med tidigare. Teamet inte har några siffror att gå på när vi nu antagligen har stora mängder vatten på banan, säger Mario Isola.

– Det kommer att vara betydligt svårare för förarna. Nu utsätts de för någonting de inte känner till och inte har någon erfarenhet av. Det gör att de måste anpassa sig väldigt snabbt till en helt ny situation. Samtidigt har vi världens bästa förare, de bör vara vana vid att anpassa till nya förhållanden.

ARTIKELN HANDLAR OM