Johaug tjänar pengar på dopingskandalen

SPORTBLADET

”Är bästa helgen någonsin”

1 av 2

Det norska folket står bakom Therese Johaug.

Så tolkar Nordenchefen på Active Brands Öystein Bråta det faktum att försäljningen av skidstjärnans klädkollektion slog nytt rekord i helgen.

– Det är faktiskt den bästa helgen vi haft någonsin, säger Bråta till NRK.

Therese Johaug har testat positivt för dopning och riskerar nu avstängning efter att enligt egen utsago av misstag ha medicinerat ett brännsår på läpparna med en förbjuden salva. Men trots de negativa rubrikerna är 28-åringens varumärke hemma i Norge fortsatt starkt. Kanske till och med starkare.

”En otrolig försäljning”

Försäljningen av skidstjärnans klädkollektion från nätsidan johaug.com slog i helgen nytt rekord, skriver NRK.

– Vi hade en otrolig försäljning i Johaug-butiken i helgen. Det är faktiskt den bästa helgen någonsin. Vi vill inte gå ut med några siffror men det har varit bra, säger Öystein Bråta, Nordenchefen hos Active Brands.

Bråta tolkar försäljningen som ett tecken på stöd från det norska folket till Johaug. Tor W. Andreassen, professor i marknadsföring vid Norska handelshögskolan, är inte heller förvånad över säljtoppen.

”Skulle få motsatt effekt”

– Folk uppskattar Therese väldigt mycket och visar nu sitt stöd genom att köpa hennes produkter. Dessutom har hela den här saken gett henne och hennes varumärke en exponering som gör att folk hittar till hennes hemsida och av den anledningen också köper hennes produkter där.

En dopningsdom skulle dock kunna vända försäljningstrenden, spår Andreassen.

– Det skulle få motsatt effekt. Folk kommer ta avstånd och visa det genom att inte köpa hennes produkter. Hennes varumärke skulle skadas och det skulle få en betydande effekt.

 PLUS:  Idrottens mörka baksida

ARTIKELN HANDLAR OM