Efter titeln: WRC nästa för Tidemand

Andersson: ...men han kan behöva fler omvägar

Foto: Foto: Ricardo Oliveira/Skoda Auto
MÄSTARE. ­Pontus Tidemand fick i går fira mästartiteln tillsammans med teamet. Kontraktet går ut efter säsongen och han ska nu ta ställning till hur nästa säsong ska se ut.
SPORTBLADET

Det har bara funnits en väg för ­Pontus Tidemand.

Oavsett hur många kurvor den har haft har den hela tiden pekat mot WRC.

Det gör den fortfarande – men ­frågan är om han måste ta vissa ­omvägar för att nå dit?

I går säkrade Pontus Tidemand VM-titeln i WRC2. Han gjorde det med samma självklarhet och auktoritet som har speglat hela hans säsong. Han inledde VM-serien med att imponera i Svenska rallyt, bytte till helt andra förutsättningar när han tävlade i de för honom nya länderna Mexiko och ­Argentina – men imponerade lika stort där.

Där lade han grunden till årets VM-seger, sedan har han och kart­läsare ­Jonas Andersson fortsatt att ­köra så säkert och kontrollerat att de kunde säkra VM-titeln redan i augusti. Långt innan säsongen egentligen är över.

Ett steg på vägen

För de båda svenskarna var detta ett steg på vägen mot det stora målet.

Mot WRC.

Men precis som inom formelbils­racingen är vägen till den prestige­fyllda VM-klassen lång, krånglig och oerhört svårmanövrerad. Det gäller att prestera på banan, att ha rätt erfarenheter, en tillräckligt stor budget och en lika stor skopa tur.

Efter titeln i junior-VM valde Tidemand att inte gå direkt till WRC2, i stället blev han fabriksförare och fick inleda med att tävla i det asiatiska mästerskapet. Det handlade om ett mästerskap långt från de europeiska tidningsrubrikerna, men det var ­enligt tillverkarens önskemål.

Där gjorde han vad han skulle, ­körde hem en titel och fick chansen i WRC2. Under sin andra säsong i det mästerskapet körde han också hem ­titeln – men vad händer nu?

– Mitt mål är WRC, det har det ­alltid varit, har Pontus Tidemand sagt vid flera tillfällen.

– Det är dit vi jobbar, vi ­arbetar mot WRC. Den ­dagen man är där måste man vara förberedd och man måste också få förutsättningar att lyckas.

Läs den sista delen av det citatet en gång till. Den är nämligen extremt viktig och avgörande för hans framtid. Det gäller inte bara att köpa en plats i ­rally-VM, det gäller att få möjlighet till en förarplats där det också finns ­förutsättningar för att lyckas. Ingen ­racerförare – oavsett klass – blir världsmästare om materialet inte håller.

Kan ta plats redan nu

Det finns i dag bara fyra team i ­rally-VM:s tyngsta klass, men inget av dem är Skoda, Pontus Tidemands ­nuvarande arbetsgivare. Var och ett av de teamen har två eller eventuellt tre bilar till sitt förfogande och konkurrensen är stenhård.

Därför blir det väldigt spännande att se vilken väg Pontus ­Tidemand väljer – om han får möjlighet att trycka ner ­plattan i mattan och ta en plats direkt – eller om han åter­igen måste ta en omväg för att bevisa sin kapacitet.

Oavsett vilken väg han tar är jag övertygad om att den når till WRC. Den kapaciteten har han.

Foto: SKODA motorsport
Pontus Tidemand och Jonas Andersson.
FAKTA

VÄGEN MOT VM-TITELN

Pontus Tidemand om tävlingarna som gav honom VM-titeln:

Svenska Rallyt

Placering: 1.

Tidemand: Svenska rallyt var en perfekt start, tävlingen är en av mina ­favoriter, publiken är fantastisk och det var himla kul att få starta med full poäng på hemmaplan.

Mexikos VM-rally

Placering: 1.

Tidemand: Jag hade aldrig tävlat där tidigare, men det hade min kart­läsare Jonas. Där hade vi en riktigt bra kamp med Emil Camilli ända in
i mål. Där gjorde vi ett bra jobb.

Argentinas VM-rally

Placering: 1.

Tidemand: Jag hade aldrig tidigare kört där, men det hade Jonas. Det var en tuff tävling eftersom vi ledde med ungefär tio minuter hela tiden, det var svårt att vara fokuserad och inte ta några risker utan bara köra på ­säkerhet utan att tappa tid.

Portugals VM-rally

Placering: 1.

Tidemand: Där gick det fort. Andreas Mikkelsen var riktigt snabb och ­hade ledningen, men sedan gick det för fort, han rullade och fick bryta tävlingen. Jag hade en tuff kamp med Teemu Suninen och hade vi inte ­vunnit den så hade jag inte kunnat säkra titeln här. Den segern var väldigt viktig för mästerskapet.

Polens VM-rally

Placering: 2.

Tidemand: Där tänkte vi på mästerskapet och körde säkert, det var ett starkt resultat med tanke på att det var väldigt mycket regn och lera.

Tysklands VM-rally

Placering: 3.

Tidemand: Fredagen var bra, sedan hade vi en punktering tidigt på ­lördagen och vi insåg att det skulle ta längre tid att byta hjulet än att köra vidare. Inför söndagen hade vi ett långt avstånd fram till plats två och ett lika långt till plats fyra, vi behövde bara ta bilen i mål och fick verkligen ­fokusera. Det var skönt när det lyckades.