”Ska erbjuda förarna bättre fäste”

avAnna Andersson

Publicerad:
Uppdaterad:

Nya däck på ingång till Monaco

Monaco är speciellt – och Bridgestone gör ett undantag.

Det blir två mjuka däckblandningar – och helt nya Intermediates.

Dags för årets glamourlopp, Monaco laddar och däck leverantören Bridgestone lika så. Där handlar allt om fästet och det är nyckeln till att lyckas på de trånga gatorna i fürstendömet. Därför gör Bridgestone ett undantag och kommer med två mjuka däck till loppet.

– Det är fruktansvärt svårt att hitta fäste i Monaco, berättar Bridgestones utvecklingschef Hirohide Hamashima för motorsporttotal.

Temperaturen A och O

Det gäller att däcken hittar rätt temperatur snabbt och att de håller på en stadsbana, med allt vad det innebär.

– Banan är väldigt intressant, det är många olika sorters asfalt och dessutom är de vanliga markeringarna på gatorna en enorm utmaning. Dessutom är det viktigt att veta att F1 inte kör mellan torsdag och lördag och då kan förhållandena förändra sig enormt mycket. Dessutom är det så att när det inte är F1-helg så kör bilar på gatorna och folk promenerar där vilket gör att banan hela tiden smutsas ner.

”Alltid stor utmaning”

Till Monaco kommer företaget med helt nya Intermediates, de är en mjukare gummimix än tidigare eftersom Bridgestone fått kritik för de däck som använt hittills.

– Dessa ska erbjuda förarna ett bättre fäste. Men med den bil som finns i år är det alltid en stor utmaning att köra i regn oavsett vilka däck som man väljer, säger japanen.

– Den nya aerodynamiken gör att downforcen är mindre än tidigare och när det är torrt så kan man kompensera det med slicksen, men när det är vått så får man lite bättre grepp med de nya intermediatsen än vad det var i fjol.

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport

Formel 1