Så ska McLaren ta sig tillbaka till toppen av F1

Värvar Sainz, tar chef från Porsche och Fry gör comeback

Foto: TT
Sainz blir en del av McLaren
SPORTBLADET

På tio år har McLaren rasat från F1-tronen till botten.

avAnna Andersson

Men nu ska det tillbaka till prispallen.

Med hjälp av nyförvärv som Andreas Seidl, James Key och Pat Fry.

Ett namn som Andreas Seidl kanske inte säger så mycket. Om du inte har följt LMP1 och WEC de senaste åren. Där har tysken fört Porsche till tre VM-titlar och tre segrar i LeMans klassiska 24-timmarslopp.

Nu ska han få det forna mästarteamet i F1 att hitta tillbaka till prispallen - och det är en lång väg. När McLaren bytte motortillverkare från Mercedes till Honda följde tre år fyllda av besvikelser. Därefter avslutades samarbetet, men McLaren var inte speciellt framgångsrika med Renault heller.

Teamet var sex i märkes-VM 2018 och Fernando Alonso var inte bättre än elva i förar-VM. Det är ett svagt resultat av ett team som deltagit i F1 sedan 1966, kört hem åtta VM-titlar som konstruktör, vunnit 12 förar-VM och tagit 182 GP-segrar.
Därför gör McLaren en storsatsning för att vinna i F1.

– McLaren har en vision, kunskapen att leda och erfarenheter. Men det allra viktigaste är att teamet har de människorna som krävs för att återvända till toppen, säger Andreas Seidl i en kommentar.

McLaren värvar Sainz och plockar chef från Porsche

Han var ansvarig för Porsches framgångsrika program i WEC, men när den tyska tillverkaren nu har flyttat sin satsning till elbilsmästerskapet Formula E återvänder chefen till F1. Mellan 2000 och 2009 arbetade han för Sauber och under två av de säsongerna slogs BMW-Sauber om VM-titeln. 2007 och 2008 slutade stallet trea respektive tvåa i konstruktörsmästerskapet och 2008 tog teamet en uppmärksammad dubbelseger i Kanadas GP.

McLaren satsning innebär bland annat att teknikdirektören James Key ansluter från Toro Rosso, Gil de Ferran blir sportchef och Pat Fry som arbetade i teamet mellan 1993 och 2010 gör comeback i en ledande position. På banan ersätter Carlos Sainz landsmannen Fernando Alonso och vid sidan av honom debuterar talangen Lando Norris.

– VI tar det ett steg i taget, det är ett långsiktigt projekt och vi arbetar för att ta oss tillbaka till toppen, säger Carlos Sainz.

– Vi vill utvecklas redan i år, på alla plan. McLaren har den kapaciteten. Det är ett team som har vunnit tidigare och förhoppningsvis minns hur man gör för att lyckas igen.

Motorlistan - veckans snackisar 12 januari 2019

1) Sam Sunderland
MC-föraren var inte snabbast på den femte etappen av Rally Dakar, men han stannade efter 155 km och hjälpte skadade Paulo Goncalves. Portugisen hade kraschat och skadat både huvud och hand. Sunderland stannade i tio minuter hos den skadade konkurrenten och i efterhand fick han den tiden till godo och vann etappen. I sammandraget ligger han, en minut bakom Ricky Brabec när halva tävlingen är avgjord.
2) Sebastien Loeb

Fransmannen kör en privat bil i Rally Dakar och har tagit två etappsegrar under de fem inledande tävlingsdagarna. I sammandraget är det Nasser Al Attiyah som leder knappt före Stephane Peterhansel när Rally Dakar nu har en vilodag innan tävlingen avslutas med ytterligare fem etapper.

3) Ola Flöene

Kartläsaren är tillbaka i högerstolen intill Pontus Tidemand. 2013 körde de hem titeln i JWRC, nu startar de ett samarbete i WRC.

4) Hansen Motorsport
Ja då, det blir en fortsatt jakt på ädla medaljer i rallycross för bröderna Timmy och Kevin, trots att Peugeot lämnat VM. Familjen Hansen, med pappa Kenneth som teamchef ska köra GRC Europe Series 2019.
5) Valtteri Bottas
F1-föraren var femma i VM 2019. Det räcker inte för Mercedes. Stallchef Toto Wolff ställer krav.
– Han måste leverera på samma nivå som Levis. Det är förutsättningarna för att vi ska förlänga kontraktet.
6) Pascal Wehrlein
Marcus Ericssons förre kollega kör Formula E i Marocko den här helgen, men han diskuterar också med Ferrari om ett samarbete. Det italienska teamet vill ha honom som simulatorförare. Det jobbet hade Daniil Kyat och Antonio Giovanazzi 2018 - i år kör båda F1.

7) Joel Eriksson
Han kör DTM och får vänja sig vid en förändring i år. Träningarna under lördagen och söndagen flyttas till fredagen. Vilket är mer likt F1:s program. Detta för att bland annat skapa plats åt nya W-Series ska få plats.

8) Niki Lauda
Den trefaldige världsmästaren ligger på sjukhus igen. Han har drabbats av influensa och eftersom han genomgick en lungtransplantation i somras så får han nu intensivvård.

9) Tom Kristensson

Tvåa i Junior-EM 2018. 2019 satsar han och Henrik Appelskog på JWRC, som avgörs i samband med fem av tävlingarna i WRC, samtliga i Europa.

10) Pierre Gasly
Ännu en F1-förare är klar för Race of Champions som arrangeras i Mexiko kommande helg. Han möter förare som Sebastian Vettel, Mick Schumacher och Johan Kristoffersson.

Motorstopp
Maurizzio Arrivabene
Han lämnade jobbet som stallchef hos Ferrari Det sägs att det handlade om en maktkamp mellan honom och den nye stallchefen Mattia Binotti.
Det senaste ryktet säger att Arrivabene istället får en ledande roll hos Alfa Romeo Saubers F1-team.

ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport

Formel 1

McLaren