”Det finns inga marginaler alls”

avAnna Andersson

Publicerad:
Uppdaterad:

Marcus Ericsson siktar på poäng i svåra Monaco

I Monaco trivs Marcus Ericsson.

Där körde han in sin bästa placering 2014 och där tänker han köra ännu bättre i år.

– Jag vill ta poäng, säger den svenske F1-föraren.

Foto: STALEY/LAT/REX SHUTTERSTOCK
klassisk mark Trånga gator och jetset-liv – Monaco är en klassiker i F1-kalendern.

KAMPANJ: GÖR SOM 200 000 – prova Plus för 1 krona!

Efter ett tungt kval inför Monacos GP 2014 laddade Marcus Ericsson om. Han körde upp sin Caterham ända till plats elva, en placering från poäng och han körde hem sitt och teamets bästa resultat. Med den erfarenheten och med framgångsrika tester efter det förra loppet i Barcelona är han väldigt positiv.

– Vi hittade väldigt intressanta resultat och det kan vi använda i framtiden, säger han.

Nu är han i Monaco för att slåss om poäng.

– Det är alltid kul att köra det loppet, hela eventet är maxat. Det är en rolig upplevelse att få köra på gatorna och nu har vi en bil som kan vara med och konkurrera, säger svensken.

Supersoft och soft

Han har stora förväntningar, trots att Sauber var en bit efter sina närmsta konkurrenter och missade poäng i Barcelona senast.

– Jag har stora förhoppningar, jag tror att banan kan passa oss bra. Det är lägre fart, man behöver mekaniskt grepp och dessutom kör vi med däcken supersoft och soft. Jag tror verkligen att det kan gynna oss. Det är en bana jag trivs på och jag vill ta poäng. Här ska vi kunna vara med och slåss om poäng, precis som i de första racen av årets säsong, säger han.

– Jag har alltid gillat stadsbanor, oavsett vilka klasser jag har kört i. Jag har en bra känsla i bilen, det är små marginaler och det gäller att hela tiden hålla tungan rätt i munnen. Man får en kick av att ligga så nära muren, man får inte göra ett halvt misstag för då sitter du i den i stället. Det är väldigt roligt.

Kan du beskriva känslan av att köra en F1-bil på de trånga gatorna i Monaco?

– Det finns inga marginaler någonstans. Det är en sådan bana där man måste bygga upp farten varje pass och ha ett förtroende för bilen. Man får aldrig bli förhastad eller stressad, då sitter man i muren. I början av helgen, under den första träningen, så har man lite marginal, kanske också under den andra. Då har man kanske tre eller fyra decimeter till muren, men ju längre helgen lider så skrapar man av de där marginalerna och när man kör i kvalet gäller det att bara ha några millimeter till muren överallt för att sätta ett bra varv. Då ligger man tätt, tätt på muren hela varvet runt. Det är väldigt viktigt att bygga upp det steg för steg och göra allt perfekt, berättar Marcus Ericsson.

”Följa John”

– Det är omöjligt att köra om. Det kan möjligen finnas en chans i kurva tio efter tunneln, men killen framför måste göra ett misstag för att det ska lyckas. Det är ett lopp som är lite av ”följa John” och kvalet avgör oftast loppet.

Därför är det viktigt att han gör allt rätt i dag.

Annas motorlista vecka 21

POLE POSITION

1) Nico Rosberg. Han har vunnit Monacos GP två gånger. I dag kvalar han längs sin gamla skolväg för att ta pole position i morgon och vinna sin tredje seger.

2) Scott Dixon. Han har pole position i klassikern Indy 500 som avgörs i Indianapolis i morgon. Direkt efter honom startar Will Power och Simon Pagenaud.

3) Lewis Hamilton. VM-ledaren i F1 har förlängt kontraktet med Mercedes i tre år till.

4) Edward Sandström. Han vann det klassiska 24-timmarsloppet på Nürburgring i helgen. Det är han den andra svensken att klara av. Banan kallas för det gröna helvetet, men varken regn eller mörker kunde stoppa svensken och hans team. I helgen kör han ett tretimmarslopp på Silverstone.

5) Valentino Rossi. Det var teamkollegan Jorge Lorenzo som vann på Le Mans, men Rossi var tvåa och behåller greppet om VM i motoGP.

– De problemfyllda åren hos Ducati har gjort mig ännu mer motiverad, säger han.

6) Pontus Tidemand. Han har kört bra i Asia-Pacific Rally Championship där han leder mäster-skapet, men i helgen kör han Portugals VM-rally och WRC2.

7) Johan Kristoffersson. Kan han utmana VM-ledaren Petter Solberg? Han är i alla fall bäste svensk inför helgens VM-deltävling i rallycross, som avgörs i Storbritannien.

8) Max Nagl. Det är tyskt i ledningen av VM i motocross. Inför helgens deltävling i Storbritannien ligger de senaste årens dominant Tony Cairoli bara trea i mästerskapet. Filip Bengtsson är 25:a.

9) Gustav Malja. Racingtalangen tar sig an Monacos gator för första gången. Formula Renault 3.5 Series körs i furstendömet under F1-helgen.

10) Fredrik Åhlin. Tillsammans med kartläsaren Morten Abrahamsen hade han ledningen från start till mål i South Swedish Rally.

MOTORSTOPP: James Hinchcliffe

Kanadensaren skadade sig svårt när han kraschade inför Indy 500 och hans liv var i fara. Han har dock återhämtat sig förhållandevis bra, läget är stabilt och läkarna tror att han blir helt återställd. Ryan Briscoe ersätter honom i Indy 500.

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM