”Jag hoppas att vi når ända fram nu”

SPORTBLADET

Specialträning i simulatorn ska ge årets första seger

1 av 2

I Kanada tog Ferrari ett steg till. Teamet var inte bara näst snabbast utan man var närmare Mercedes än tidigare i år.

I helgen satsar de på att ta nästa steg.

Med hjälp av specialpass i simulatorn.

F1-cirkusen har flyttat från Kanada och Montreal till Baku och Azerbajdzjan. Europas GP ska avgöras på en helt ny stadsbana där förarna kommer upp i hastigheter över 330 km/timmen och nu ser Ferrari sin chans.

På söndag vill Sebastian Vettel ta årets första seger.

– Vi var väldigt nära i Kanada och nu hoppas jag att vi når ända fram, säger tysken.

I Kanada hade han chansen, men Ferrari valde att gå in i depå först av toppteamen, men i och med däcken inte slets på det sättet som Ferrari hade förutspått kunde Mercedes Lewis Hamilton vinna loppet. Britten bara behövde göra ett depåstopp medan Vettel gjorde två.

– Sebastian gjorde ett fantastiskt lopp och han visade att det finns muskler i vår bil. Nu måste vi fortsätta att vara engagerade i vårt arbete och äntligen kunna jobba mot att vinna lopp, sa teamchefen Maurizio Arrivabene efter Vettels andraplats i Kanada.

340 km/timmen

I Baku finns en raksträcka som är över 2 km lång vilket kräver en stark motor. Ferrari är bra rustade, teamet hade en ny turbo med sig till Kanada i söndag, men eftersom banan dessutom består av flera trånga kurvor så krävs det också en riktigt bra aerodynamik.

– Det blir en enorm utmaning att jobba med inställningarna på bilen för att hitta rätt balans mellan den långa rakan och de långsamma kurvorna och de bromszoner som finns, säger Serbastian Vettels tävlingsingenjör Ricciardo Adami till motorsportmagazin.

– Som det ser ut på pappret så kommer vi att köra med mindre downforce på grund av den långa rakan, du måste gå ner i downforce för att kunna optimera toppfarten och få till den optimala varvtiden.

För att förbereda sig har Ferrari arbetat flitigt i simulatorn.

Komplex layout

– Vi har haft speciella träningspass i simulatorn där vi har försökt förstå karaktären på den här banan och det är en enorm utmaning. Den har en väldigt komplex layout med svåra kurvor som följer varandra och sedan en lång raka, lägg där till att du kör igenom staden och då kommer den beryktade kurva åtta, en ganska egendomlig del av banan egentligen där det plötsligt blir enormt trångt, säger Adami.

I och med att inget av teamen har kört på banan blir fredagens träningar enormt viktiga. Det kommer att vara svårt och halt eftersom delar av den är nyasfalterad och fästet kommer att förändras under helgen.

F1 står nu framför årets tuffaste utmaning - en som kräver allt av båda förare och bil.

– Jag har hört att den här banan ska vara enormt häftig, säger Sebastian Vettel.

I morgon förmiddag inleds träningarna - på söndag avgörs Europas GP.

ARTIKELN HANDLAR OM