Hoppa till innehållSportbladet

Allhelgonadagen (ingen namnsdag)

Han laddar upp – med en gammal bil

Publicerad 2016-02-23

Ericsson enda förare att testa med gamla bilen

BARCELONA. Alla F1-team har presenterat sina nya bilar.

Alla utom Sauber.

Därför förbereder sig Marcus Ericsson med en gammal bil.

– Det är inte optimalt, säger han.

Följ ämnen
Formel 1

När årets försäsongstester inleddes i Barcelona körde Lewis Hamilton mest av alla. Världsmästaren ­körde 155 varv med sin nya Mercedesbil, det är mer än två tävlingsdistanser. Han hade den näst snabbaste ­tiden, knappt slagen av ­Ferraris Sebastian Vettel som körde närmare 70 varv med sin nya bil.

Marcus Ericsson hann med 88 varv, men han var den enda föraren som ­körde med fjolårets bil. Därför ­säger hans tid, plats åtta av elva, ingenting.

"Viktigast att köra"

– Det är inte optimalt att vi inte har den nya bilen, men när kalendern ­ändrades strax före jul och premiären plötsligt låg två veckor tidigare så hade vi ingen möjlighet att ställa om vårt schema, säger ­Marcus Ericsson.

– Det viktigaste är ändå att man får köra och jag tycker ändå att bilen är ­aktuell.

Vad kan du testa med en gammal bil?

– Vi kan göra rejäla förändringar i inställningarna. Sådant vi inte vågade eller hann förra året. Vi fick svar som var lovande och förhoppningsvis kan vi ta med det till den nya bilen när den kommer nästa vecka.

”Avgörande dagar”

Då har han och team­kollegan Felipe Nasr två dagar var på sig att testa den, ­sedan ska den skeppas till Australien för säsongspremiären:

– Det blir två otroligt avgörande dagar, det är väldigt viktigt att vi inte har några problem så att bilen blir stående i garaget. Då måste den köras många ­kilometer så att vi får ­mycket data att analysera.

Inför förra säsongen ­genomfördes tre försäsongstester, totalt tolv dagar, och Sauber hade med sin nya bil redan till det första testet.

I premiären tog sedan både Ericsson och Nasr poäng

”Är nervöst”

Historiskt sett är det ­enklast att ta poäng i inledningen av säsongen. I år har du två hela ­dagar i bilen och tre träningspass, sedan ska du kvala. Hur hanterar ­du det?

– Förra året var vi med från dag ett, testerna ­fungerade och vi kunde ­köra många varv. Vi körde bra i premiären, men sedan tappade bilen ju längre ­säsongen gick. Nu hoppas vi att den kan växa under ­säsongen, säger Marcus ­Ericsson.

– Det är nervöst att få ­bilen så sent. Vi måste ­hoppas på att den verkligen fungerar redan från första varvet, något annat har vi inte råd med.