”Slåss om segern”

Svensk storsatsning mot VM-titeln i rallycross

Foto: Team Peugeot-Hansen
Tre förare i storsatsningen mot en VM-titel
SPORTBLADET

Det blev en svensk VM-titel i rallycross 2016.
Men nu får Mattias Ekström extra hård konkurrens – av tre bilar från Peugeot.

– Nivån kommer att vara högre än någonsin, säger teamchef Kenneth Hansen.

Foto: Bildbyrån
Sebastien Loeb

Norrmannen Petter Solberg vann två titlar, därefter var Mattias Ekström bäst i världen och till den fjärde säsongen av rallycross-VM har båda fabriksstöd.
Det gör att nivån på mästerskapet blir ännu tuffare och nu presenterar även Peugeot en storsatsning - med en niofaldig världsmästare i rally och tre bilar.

– 2017 års World Rallycross Championship kommer att bli en stor utmaning, med fyra fabriksstödda team, säger teamchef Kenneth Hansen

Höjd nivå

Sebastien Loeb och Timmy Hansen ska köra 2017 års utförande av Peugeot 208 WRX och de får sällskap av fjolårets europamästare Kevin Hansen som kör samtliga tävlingar i en Peugeot 208 WRX i 2016 års utförande.
– Nivån kommer uppenbarligen att vara högre än någonsin, så vi kommer inte att kunna luta oss tillbaka en sekund om vi vill komma först, säger Hansen vars stall vann teamtiteln 2015 oh var tvåa 2016.
– Team Peugot Hansens mål har alltid varit att göra absolut bästa möjliga i varje race för att kunna avsluta överst på podiet. Alla ingredienser är på plats för att uppnå det och om alla ansträngningar vi satte in förra säsongen kommer att betala sig, så tror vi att detta är möjligt. Huvudmålet kommer att vara att tillhandahålla en Peugeot 208 WRX åt våra förare, som de kan känna sig trygga i så de kan utföra sin magi. Om vi lyckas med det kan vi att vara i täten om kampen om båda titlarna.

Loeb satsar mot medalj

VM-serien avgörs under 12 tävlingshelger, den första i Barcelona och den avslutande i Sydafrika. Under säsongen är ungefär 60 procent av underlaget är asfalt och 40 procent grus. Banan är runt en kilometer lång och förarna kvalar in i tävlingen via kvalheat, därefter går de 12 bästa till semifinal och de sex främsta möts i finalen.

För rallyikonen Sebastien Loeb som vunnit nio VM-titlar i rally och var tvåa i Dakarrallyt tidigare i år och är det något annat än vad han är van vid, men han har stora förhoppningar inför säsongen.
– Jag lärde mig väldigt mycket under min första rallycrossäsong 2016. Självklart sätter jag siktet högre den kommande säsongen och jag hoppas att 2017 års utförande av Peugeot 208 WRX gör det möjligt för oss att slåss om segern, säger han.
– Med tanke på det tuffare motstånd som möter oss så kommer det inte allt bli lätt, men jag är fast besluten att fylla på mitt CV med framgång i den här disciplinen.
Med Sebastien Loeb och Petter Solberg finns två tidigare världsmästare i rally med på startlinjen och Mattias Ekström har förutom sin titel i rallycross vunnit DTM två gånger, ett mästerskap han även kör 2017.